“မုိးလင္းလာေစခ်င္သည္ ၂၀၁၃-၂၀၁၄ဒီမုိကေရစီမွာ အိုးမည္းေတြမပါေစနဲ႔”
“ဒီမုိကေရစီဆုိတာဟာတခ်ိဳ႕က ဒီမုိကေရစီဆုိတာကို ဆႏၵျပတာနဲ႔တြဲျပီးေတာ႔ သူတုိ႔က ဒါပဲျမင္ၾကတယ္။ ဒီမုိကေရစီဆုိဘတာဘာလဲ ဆႏၵျပပိုင္ခြင္႔ အဲသလုိျမင္ၾကတယ္။ မဟုတ္ဘူး။ ဒီမုိကေရစီစနစ္ေအာက္မွာဆုိရင္ ဆႏၵျပတာဟာဥပေဒ ေဘာင္ အတြင္းက ဆႏၵျပပိုင္ခြင္႔ လည္းရွိရမယ္။ ဒါ အခြင္႔အေရးတစ္ခုပဲ။ ဒီဟာက လုိမွသံုးရတဲ႔အခြင္႔အေရး၊ မလုိဘဲနဲ႔ သံုး ရ တဲ႔အခြင္႔ အေရးမဟုတ္ဘူး။ အခြင္႔အေရးဆုိတာဟာ အလြဲသံုးစားလုပ္လုိ႔ရွိရင္ထိခုိက္တာပဲ။ မွန္မွန္ကန္ကန္သံုး လုိ႔ရွိ ရင္ေတာ႔ အက်ိဳး ျဖစ္တယ္။ အလြဲသံုးစားလုပ္ရင္သံုးတဲ႔လူေတြလည္း ထိခုိက္တယ္။ သူ႔ပတ္၀န္းက်င္ကိုလည္း ထိ ခုိက္ႏိုင္ တယ္။”
ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္
အမ်ိဳးသားဒိမုိကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္အေထြေထြအတြင္းေရးမွဴး
(၅၊၈၊ ၁၉၉၉) လူငယ္ပညာေပးေဟာေျပာပြဲမွ ေဟာေျပာခ်က္မွ ေကာက္ႏႈတ္ခ်က္
ကာလကကုိလုိနီေခတ္ေႏွာင္းႏွင္႔ ေတာ္လွန္ေရးေခတ္ ဦးကာလ။ အေျခအေနက အမ်ိဳးသားေရးစိတ္ႏုိးၾကားတက္ၾကြလာတဲ႔ အမ်ိဳးသားလြတ္ေျမာက္ေရး အာရုဏ္ဦးအခ်ိန္ ဆရာစံသူပုန္ထအျပီး၊ ကုလား-ဗမာ အဓိကရုဏ္းအျပီး၊တရုတ္-ဗမာ ရိုက္ပြဲအျပီး၊ ဟိျႏၵဴ-မြတ္စလင္ ရိုက္ပြဲမ်ားျဖစ္ရပ္သြားျပီး နာရီအနည္းငယ္ ပူပူေႏြးေႏြးအေျခအေန၊ အခ်ိန္ကဇူလုိင္လ ၈၊ ၁၉၃၉ ခုႏွစ္၊ နံနက္ေစာေစာ ၂း၀၀ နာရီ ၀န္းက်င္ခန္႔။ ေနရာက ထုိေခတ္ထုိကာလက(ယေန႔ေခတ္နဲ႔ႏႈိင္းလွ်င္ သမၼအိမ္ေတာ္၀န္းလုိ) ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ အၾကီးဆံုး ဘုရင္ခံအိမ္၀န္းအတြင္းမွာျဖစ္သည္။
လွံခြ်န္ဘတ္နက္မ်ားႏွင္႔က်ည္အျပည္႔ထုိးေသနတ္မ်ားနွင္႔ ျဗိတိသွ်ေနမ၀င္အင္ပါရာလက္ေအာက္ခံ စစ္သားမ်ားက ဘတ္စ္ ကား၁၀ စီးႏွင္႔ ကားငယ္တစ္စီးေပၚရွိလူ၂၀၀ခန္႔ကို အနီးကပ္၀ိုင္းထားျပီး အသင္႔အေနအထားႏွင္႔လုိအပ္ပါက ျဖိဳခြဲရန္ အ ဆင္သင္႔ျဖစ္ေနပံုျဖင္႔ ရွိေနစဥ္တြင္ျဖစ္သည္။ ထုိအခ်ိန္တြင္ဘုရင္ခံအိမ္ထဲမွ ခက္ထန္ျပတ္သားေသာအသံတစ္ ခုထြက္ ေပၚလာရာ ထုိအသံမွာ “မင္းတုိ႔ထဲမွာ ဘယ္သူဗိုလ္လဲ”ဟူ၍ျဖစ္ျပီး၊ယင္းအသံနဲ႔ တဆက္တည္း ဟည္းဟည္းထျပန္လည္ ေျဖၾကားလုိက္ ေသာ လူ၂၀၀ထံမွ အသံကေတာ႔ “အားလံုးဗိုလ္ခ်ည္းဘဲ”ဟူ၍ျဖစ္သည္။
ထုိေနာက္အေျခအေနမွာျပန္လည္တိတ္ဆိတ္သြားျပီး ဘုရင္ခံအိမ္ေတာ္၀န္းမွ ထုိကားမ်ားသည္ ေဘးမသီရန္မခဘဲေအးေဆးတိတ္ဆိတ္စြာ ျပန္လည္ထြက္ခြာသြားၾကေလသည္။ ထုိသို႔ ျပန္လည္ထြက္ခြာသြားၾကသူမ်ားမွာသခင္သိန္းေမာင္ဦးစီး ေသာ ေရနံေျမသပိတ္အဖြဲ႔မွ လူ ၂၀၀ေက်ာ္ျဖစ္ျပီး ထူးျခားသည္မွာ ဆႏၵျပသည္႔အဖြဲ႔တြင္ အမ်ိဳးသမီး ၂၀၀ေက်ာ္ခန္႔ပါ၀င္ ျပီး အမ်ိဳးသားမွာ အနည္းငယ္သာပါေလသည္။
ဘုရင္ခံအိမ္အတြင္းဆႏၵျပၾကမည္႔ယင္းအဖြဲ႔၏ မူလပထမ ႀကိဳတင္သေဘာတူထားေသာ “ဘုရင္ခံႏွင္႔ မေတြ႔ရမျခင္း မည္ သူ႔ကိုမွ် စကားမေျပာရ၊ မေမးရ၊ မျပန္ၾကားရ၊ျပဳသမွ်ခံ၍ ဆႏၵျပၾကရမည္” ဆိုသည္႔ စည္းကမ္းကို ေဖါက္ကာ တုိင္ပင္မ ထားဘဲ “အားလံုး ဗိုလ္ခ်ည္းဘဲ”ဟူသည္႔ ၾကက္သီးထဖြယ္ ျပန္လည္ေျဖၾကားလုိက္မႈေၾကာင္႔ ဆႏၵျပျပီး မိမိတို႔ေတာင္းဆုိ လုိသည္႔အစီအစဥ္မ်ားကိုရုပ္သိမ္းကာ စနစ္တက် ျပန္လည္ထြက္ခြာသြားၾကျခင္းျဖစ္သည္။
ယင္းဆႏၵျပအဖြဲ႔တြင္ ပါ၀င္ေသာဆုိင္းဘုတ္မွာ အဖြဲ႔ေခါင္းေဆာင္ သခင္သိန္းေမာင္ၾကီးကိုယ္တုိင္ကိုင္ေဆာင္ထားေသာ “ဘုရင္ခံႏွင္႔ေတြ႔လုိသည္။”ဆုိင္းဘုတ္မွအပ။ အရွက္အေၾကာက္ၾကီးေသာ အမ်ိဳးသမီးမ်ားသည္ပင္လွ်င္ မိမိတုိ႔သည္ မိမိတို႔လုိလားရာကိုဆႏၵျပေတာင္းဆုိရန္သာျဖစ္ျပီး အႏၱရာယ္ရွိႏုိင္ေသာ မည္သည္႔လက္နက္မွမပါဘူးဆုိတာကို သိေစရန္အလုိ႔ငွာ အသက္အရွက္ဂုဏ္သိကၡာကိုမငဲ႔ကြက္ဘဲ အတြင္းခံအက်ီမ်ားပင္ ၀တ္မထားဘဲ ဇာပိတ္ပါးအကၤ်ီ၊ထိုေခတ္ခါ က ထဘီပါးပါးမ်ားကိုသာ ၀တ္ဆင္ထားခဲ႔ၾကသည္။
ထုိအေျခအေနမ်ားမျဖစ္ပ်က္မွ ပထမတစ္ရက္ ဇူလိုင္လ ၇၊ ၁၉၃၉ ခုႏွစ္၊ ရန္ကုန္ျမိဳ႕အေျခအေနမွာ မုိင္ ၄၀၀ေက်ာ္ ခရီးကို တားျမစ္ႏွိပ္ကြပ္မႈအမ်ိဳးမ်ိဳးၾကားမွ ရန္ကုန္အေရာက္ခ်ီတက္လာၾကေသာ ေရနံေျမသပိတ္ေမွာက္သူမ်ားႏွင္႔ေတာင္သူလယ္သမားသပိတ္ေမွာက္သူမ်ား၊ သပိတ္ေမွာက္ အလုပ္သမား အင္အားစုမ်ားေပါင္းမိၾကျပီးရန္ကုန္ျမိဳ႕ေရႊတိဂံု ဘုရားေစတီေတာ္ကုန္ေတာ္ေပၚတြင္ သပိတ္စခန္းဖြင္႔ကာ ကိုလိုနီအစိုးရကိုဆႏၵျပေနတာ ၆လေက်ာ္ ၇ လထဲသုိ႔ ေရာက္ လာေနေသာအခ်ိန္လည္းျဖစ္သည္။
ထုိသပိတ္တပ္ေပါင္းစုကိုျပည္သူမ်ားႏွင္႔ သတင္းစာမ်ားမွလည္း ေသာင္းေသာင္းဖ်အားေပးျခင္း၊ စဥ္ဆက္မျပတ္ သတင္းေပၚျပေပးေနသျဖင္႔အဂၤလိပ္အစိုးရအေနႏွင္႔ အထူးသိကၡာက်အက်ပ္ရိုက္ေနေသာအခ်ိန္လည္းျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင္႔ ထုိသပိတ္တပ္မ်ားျပိဳကြဲသြားရန္နည္းအမ်ိဳးမ်ိဳး ဗ်ဴဟာအစံုစံုခင္က်င္းရာတြင္ အထက္ပစၥယံမွ ႏွစ္ျပားတန္းေဆာင္းၾကီးမီးေလာင္ျခင္း (ဆႏၵျပသူမ်ားေၾကာင္႔ျဖစ္သေယာင္ဖန္တီးျခင္း)၊ ဦးေဆာင္အားေပးသူ သခင္ေခါင္းေဆာင္ၾကီးမ်ားအား အစုလုိက္အျပံဳလုိက္ဖမ္းဆီးျခင္း (ေခါင္းေဆာင္က်ရင္ ဆႏၵျပတပ္ဦးက်ိဳးေအာင္လုပ္ျခင္း)၊ေဒါက္တာ ဘေမာ္အစိုးရ ျပဳတ္က်ျပီး ဦးပု၏ ညြန္႔ေပါင္းအစိုးရတက္လာေစျခင္း (အစိုးရအဖြဲ႔အစည္းကိုလူေျပာင္းျခင္းျဖင္႔ စိတ္ထြက္ေပါက္ေပးျခင္း) စသည္တုိ႔ျပဳလုပ္၊ ျဖစ္ေပၚေနေသာ္လည္း သပိတ္စခန္းသည္ျပိဳလဲျပိဳကြဲမသြားဘဲ တုိး၍အား ေကာင္းလာေနေသာ အေျခအေနျဖစ္သည္။
ထိုသို႔ သပိတ္ကို လူထုအာရံုလြဲသြားေအာင္ စီမံဖန္တီးမႈထဲတြင္ ဟိႏၵဴ-မြတ္စလင္ရိုက္ပြဲသည္သပိတ္စခန္းဖြင္႔ျပီးမၾကာခင္ မွာစတင္ျဖစ္ေပၚခဲ႔ျပီး ႏွစ္ဘက္စလံုး အေသအဆံုးမ်ားကာ ရန္ကုန္တစ္ျမိဳ႕လံုးကိုထုိရိုက္ပြဲမ်ားအေၾကာင္းျပဳျပီး ပုဒ္မ ၁၄၄ ကိုထုတ္ျပန္ထားလုိက္ေသာ အဆင္႔အထိျဖစ္ေပၚလာခဲ႔ေလေတာ႔သည္။ထုိ ပုဒ္မ ၁၄၄ ေၾကာင္႔လည္းေကာင္း၊ ရိုက္ပြဲမ်ား ၏ စိုးရိမ္ေရမွတ္ေၾကာင္႔ ေစ်းမ်ားပိတ္ျခင္း၊ခရီးလမ္းေၾကာင္းမ်ား ျပတ္ေတာက္ျခင္းတုိ႔ေၾကာင္႔ သပိတ္စခန္း၏ အဓိကလုိ အပ္ခ်က္ျဖစ္ေသာအစားအေသာက္ႏွင္႔ ရန္ပံုေငြ(အလွဴေငြ)ေကာက္ခံျခင္းမ်ားကို ထိခုိက္လာရသျဖင္႔ သပိတ္စခန္းမွာအ နည္းငယ္လႈပ္ခတ္လာေလသည္။ ထမင္းထုပ္အေထာက္အပ႔ံမ်ားကုိလည္း နယ္ေျမလံုျခံဳေရးမ်ား အေၾကာင္းျပကအဂၤလိပ္ ျမင္းတပ္မ်ား၊ ေဂၚရာစစ္ပုလိပ္တပ္မ်ားက အမ်ိဳးမ်ိဳးဟန္႔တားခဲ႔သျဖင္႔ အေထာက္အပံ႔မ်ားလည္းေလ်ာ႔ေလ်ာ႔လာေလသည္။
ထုိအခါ သပိတ္တပ္ေပါင္းစုကို ဦးေဆာင္ေနသူ သခင္၊ သခင္မၾကီးမ်ားသည္(ယခု ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ကသခင္၊ သခင္မၾကီး မ်ားဟု ရိုေသသမႈႏွင္႔ေခၚေသာ္လည္း ထုိအခ်ိန္က သပိတ္ေမွာက္စဥ္က ေခါင္းေဆာင္သူသခင္၊ သခင္မၾကီးမ်ား၏ အသက္မ်ားမွာ ၂၀ေက်ာ္ ၃၀ တန္းမ်ားသာ မ်ားၾကသည္မွာ အထူးေလးစားဖြယ္ျဖစ္ပါသည္။)မိမိတုိ႔ သပိတ္တပ္တြင္ အ တူပူးေပါင္း ဆႏၵထုတ္ေဖာ္ေနေသာ ဘာသာျခား ဟိႏၵဴ၊ မြတ္စလင္ သပိတ္အဖြဲ႔၀င္မ်ားကိုဒီကိစၥသည္ ကိုလိုနီအစိုးရ၏ ႏုိင္ ငံေရး ေျခလိမ္ထုိးျခင္းသာျဖစ္ျပီး အျခင္းျခင္းနားလည္သင္႔ျမတ္ရန္ညွိႏႈိင္းေပးႏုိင္ခဲ႔သလုိ၊ သပိတ္အဖြဲ႔၀င္ ဟိႏၵဴ၊ မြတ္စလင္ ဘာသာ၀င္မ်ားကလည္း ထုိညွိႏႈိင္းမႈကိုလက္ခံခဲ႔ျပီး သပိတ္တပ္အတြင္း ျပသနာျဖစ္ပြားျခင္း လံုး၀မျဖစ္ခဲ႔ေပ။
ထုိမွတဆင္႔ ဟိႏၵဴ-မြတ္စလင္ရိုက္ပြဲၾကီးကို ၾကား၀င္ေစ႔စပ္ညွိႏႈိင္းေပးျခင္းအားျဖင္႔ရပ္တန္႔ရန္ သပိတ္တပ္ေပါင္းစု သခင္၊ သခင္မၾကီးမ်ားမွ သပိတ္တပ္ေပါင္းစု၏ ညႊန္႔ၾကားေရးမွဴးတစ္ဦးျဖစ္သူ သခင္သိန္းေမာင္ႀကီး(ေနာင္တြင္မီးတုတ္သခင္ သိန္း ေမာင္ၾကီးဟု သမုိင္းတြင္ေသာ သခင္ေခါင္းေဆာင္ၾကီး) အား တာဝန္ေပးအပ္လိုက္ေတာ႔သည္။
သခင္သိန္းေမာင္ၾကီးဦးေဆာင္ေသာေရနံ၊ အလုပ္သမား၊ လယ္သမား သပိတ္အဖြဲ႔အသီးသီးမွ အမ်ိဳးသမီး ၂၀၀ႏွင္႔ အမ်ိဳးသား ၁၀၀ တုိ႔သည္အဂၤလိပ္တုိ႔တင္းၾကပ္စြာတာျမစ္ေနသည္႔ၾကားမွပင္ မိမိတို႔အသက္ေသသည္ကို နားလည္လက္ ခံပါေၾကာင္းအဂၤလိပ္တုိ႔ထံတြင္ ခံ၀န္ထုိးကာ အဓိကရုဏ္းအျပင္းထန္ဆံုးျဖစ္ပြားေနေသာ သိမ္ၾကီးေစ်းနားသို႔ခ်ီတက္သြား ၾကကာ ရိုက္ပြဲၾကီးရပ္တန္႔ေအာင္ ေမတၱာရပ္ခံ၊ အေသခံ၀င္ေရာက္ေျဖရွင္းၾကရွာေလသည္။
သူတုိ႔ ညွိႏႈိင္းေျဖရွင္းၾကပံုမွာ အဖြဲ႔အသီးသီးမွ သပိတ္အဖြဲ႔၀င္ ၃၀၀ တုိ႔သည္ အမ်ိဳးသမီး၂ ဦးမွ အမ်ိဳးသား ၁ ဦးကို အလယ္တြင္ထားျပီး ရံသည္႔ပံုစံ (ထုိေခတ္က အမ်ိဳးသမီးမ်ားကိုအထူးအေလးထားသျဖင္႔ အမ်ိဳးသမီးကုိ ရန္ရွာမႈ နည္းျခင္း၊ အမ်ိဳးသားသပ္သပ္ဆုိလွ်င္ ရိုက္ပြဲေၾကာင္႔ယံုထင္ေၾကာင္ထင္ျဖစ္ေနေသာ အေျခအေနတြင္ လူမွားရန္ရွာ ခံရႏုိင္ျခင္း)ျဖင္႔ တစ္တြဲကို၁၀ ေပခန္႔ခြာ၍ အသံတိတ္ လဲေလ်ာင္း၍ ဆႏၵျပၾကသည္။ လက္ထဲတြင္ ရိုက္ပြဲမ်ားကို ရပ္စဲပါ ရန္ေမတၱာရပ္ခံေသာစာတမ္းမ်ားကို အဂၤလိပ္၊ ျမန္မာ၊ ဟိႏၵဴ၊ မြတ္စလင္ ေလးဘာသာျဖင္႔ေရးသားထားေသာ ဆုိင္းဘုတ္မ်ားကိုင္ေဆာင္ထားျပီး အလံကိုင္ သပိတ္အဖြဲ႔၀င္ ၄ ဦးမွ ဘာသာစကားေလးခုလံုးျဖင္႔ ေအာ္ဟစ္ရွင္းလင္းကာရိုက္ပြဲမ်ား ရပ္စဲရန္ ေမတၱာရပ္ခံမႈကို တျပိဳင္တည္းျပဳလုပ္ေနသည္။
ထုိသို႔ အျပင္းထန္ဆံုးျဖစ္ပြားေနသည္႔ရိုက္ပြဲၾကားသို႔ သပိတ္တပ္ေပါင္းစုမွလူမ်ား စနစ္က်စြာ ၀င္ေရာက္ေမတၱာရပ္ခံလာမႈ ေၾကာင္႔ရိုက္ပြဲမ်ား၊ တဖက္ႏွင္႔တဖက္ ပစ္ေပါက္ဖ်က္ဆီးေနမႈမ်ား ေလ်ာ႔က်သြားျပီး ရိုက္ပြဲမွ လူမ်ိဳးလုိက္ေခါင္းေဆာင္မ်ားမွ ဆႏၵျပအဖြဲ႔၀င္မ်ားႏွင္႔ ဦးစြာလာေရာက္စကားေျပာၾကားျခင္း၊ ဆႏၵျပအဖြဲ႔ေခါင္းေဆာင္မ်ားမွတဆင္႔ တဖက္ႏွင္႔တဖက္ညွိ ႏႈိင္းျခင္းအဆင္႔ဆင္႔ျပဳလုပ္ၾကျပီး တပတ္ေက်ာ္ေက်ာ္ ျပင္းထန္စြာသတ္ျဖတ္ရိုက္ႏွက္ေနၾကေသာ ဟိႏၵဴ-မြတ္စလင္ရိုက္ပြဲ ၾကီးသည္ နာရီအနည္းငယ္ေလာက္အတြင္းတြင္ႏွစ္ဖက္ဦးေဆာင္သူမ်ားလက္ဆြဲႏႈတ္ဆက္က ျငိမ္းခ်မ္းေရးရသြားေလ ေတာ႔သည္။ ထုိ အျဖစ္အပ်က္သည္လံုး၀မျဖစ္ႏုိင္ေသာအျဖစ္အပ်က္တစ္ခုျဖစ္ေသာ္လည္း ကိုလုိနီေခတ္ေႏွာင္းပိုင္းျဖစ္ ေသာ၁၉၃၉ ခုႏွစ္တြင္ အမွန္တကယ္ပင္ျဖစ္ပ်က္ခဲ႔သလုိ အဂၤလိပ္ဘုရင္ခံကိုယ္တုိင္ ဖြင္႔ဟခ်ီးက်ဴးရသည္အထိျဖစ္ခဲ႔ေလေတာ႔သည္။
ထုိသုိ႔ ညီညြတ္စနစ္က်စြာဆႏၵျပမႈျဖစ္စဥ္သည္ ထုိေန႔ထုိေနရာတစ္ခုတည္းတြင္ မျပီးဆံုးခဲ႔ပါ။ ထုိေန႔ညဦးယံတြင္လည္းနံနက္ခင္းက ဟိႏၵဴ-မြတ္စလင္ရိုက္ပြဲၾကီးကို ရပ္တန္႔သြားေအာင္ ေမတၱာရပ္ခံညွိႏႈိင္းေပးႏုိင္ခဲ႔ေသာသပိတ္တပ္ေပါင္းစုမွ အမ်ိဳးသမီး ၂၀၀တုိ႔သည္ အထက္မွာေဖာ္ျပခဲ႔သလုိ အရွက္အေၾကာက္ၾကီးေသာအမ်ိဳးသမီးမ်ားျဖစ္လင္႔ကစား မိမိတုိ႔သည္ မိမိတို႔လုိလားရာကို ဆႏၵျပေတာင္းဆုိရန္သာျဖစ္ျပီးအႏၱရာယ္ရွိႏုိင္ေသာ မည္သည္႔လက္နက္မွမပါဘူးဆုိတာကို သိေစ ရန္အလုိ႔ငွာ အရွက္ဂုဏ္သိကၡာကိုမငဲ႔မကြက္အတြင္းခံအက်ီမ်ားပင္ ၀တ္မထားဘဲ အတြင္းသို႔ထုိးထြင္းျမင္ႏိုင္ေသာ ျခည္ဇာ ပိတ္ပါးအကၤ်ီ၊ထိုေခတ္ခါက ထဘီပါးပါးမ်ားကိုသာ ၀တ္ဆင္ထား မဂိုလမ္းရွိ အဂၤလိပ္တုိ႔၏ အေစာင္႔အၾကပ္အထူဆံုးဂတ္ေရွ႕သို႔ေရာက္ရွိလာၾကကာ ေအးခ်မ္းစြာ ဆႏၵထုတ္ေဖာ္ၾကသည္။
မနက္ခင္းက ေအာင္ျမင္မႈအရွိန္ေၾကာင္႔အဂၤလိပ္တုိ႔က အၾကမ္းဖက္မျဖိဳခြင္႔ေသးေသာ္လည္း အေစာင္႔အၾကပ္မ်ား အထူး တင္ၾကပ္ပိတ္ဆုိ႔ထားသည္႔အျပင္လုိအပ္လွ်င္ခ်က္ျခင္း အမိန္႔ေပးႏိုင္ရန္ တရားသူၾကီးမ်ားႏွင္႔ ပုလိပ္မင္းၾကိးကိုယ္တုိင္ဆႏၵျပမႈကို ေစာင္႔ၾကည္႔ေနေလသည္။ ပစ္ခတ္ႏွိမ္ႏွင္းရန္ အသင္႔အေနအထားျဖင္႔ ခ်ိန္ရြယ္ထားေသာပုလိပ္တပ္သားမ်ား ၏ စစ္ဖိနပ္မ်ားနားတြင္ လဲေလ်ာင္းျပီး တည္တည္ျငိမ္ျငိမ္ ဆႏၵထုတ္ေဖာ္ၾကသည္။ထုိအခါ ပုလိပ္ဂတ္ကိုဆႏၵျပျခင္းမွာ ျပစ္မႈၾကီးေလးသျဖင္႔ ျပန္လည္ထြက္ခြာရန္ သံုးၾကိမ္သံုးခါအမိန္႔ေပးေသာအခါ ဆႏၵျပအမ်ိဳးသမီးမ်ားသည္ တင္းမာလာမႈ ကိုေလ်ာ႔ခ်ရန္ အေနာက္သုိ႔အနည္းငယ္ဆုတ္ေပးကာဆက္လက္ဆႏၵျပၾကသည္။ ထုိသို႔ ေနာက္ဆုတ္ကာေနျပီးေနာက္ တစ္နာရီခန္ၾကာေသာအခါ ပထမနည္းအတုိင္းေရွ႕တုိးလဲေလ်ာင္းကာ ဆႏၵျပၾကျပန္သည္။ အမိန္႔ေပးေသာအခါ ေအးေဆး တိတ္ဆိတ္စြာပင္ေနာက္ျပန္ဆုတ္ေပးကာတင္းမာမႈကိုေလ်ာ႔ခ်ျပန္သည္။ ထုိသို႔ တစ္နာရီျခားတစ္ခါ ၃ တိတိ အၾကမ္းဖက္ႏွိမ္နင္းရန္အမိန္႔မေပးႏိုင္ေသာ ျငိမ္းခ်မ္းစြာဆႏၵျပမႈကို ညီညီညြတ္ညြတ္လုပ္ေဆာင္လာေသာအခါ ခ်က္ျခင္းလူျပန္စုကအထက္မွာေရးသားခဲ႔ျပီးေသာ အဂၤလိပ္ဘုရင္ခံအိမ္ေတာ္တြင္းသို႔ ခပ္တည္တည္၀င္ေရာက္ျပီး ျငိမ္းခ်မ္းစြာဆႏၵျပေလေတာ႔သည္။
“မင္းတုိ႔ထဲမွာဘယ္သူဗိုလ္လဲ”ဟူေသာ အသံကို မေၾကာက္မတြန္႔ ဟည္းဟည္းထျပန္လည္ ေျဖၾကားလုိက္ ေသာ လူ၂၀၀ထံမွအသံျဖစ္ေသာ “အားလံုး ဗိုလ္ခ်ည္းဘဲ” လုိ႔ျပန္ေျဖလုိက္သံသည္႕ အသံသည္ စပါတာကပ္စ္ႏွင္႔ကြ်န္ေတာ္လွန္ေရးသမား ေတြကို ၀ိုင္းမိထားေသာအခါ “မင္းတို႔ထဲမွာ စပါတာကပ္စ္ဆုိတာ ဘယ္သူလဲကြ”လုိ႔ေမးေသာ အခါ “ငါဘဲ…ငါကြ…ငါ”ဆုိျပီး ကြ်န္ေတြအားလံုးက မတ္တပ္ရပ္ခဲ႔ၾကသည္ကို သြားသတိယမိေစသလုိ၊ထုိသို႔ေျဖႏိုင္ခဲ႔ေသာ သတိၱႏွင္႔ စြန္႔လႊတ္ရဲမႈသည္ စပါတာကပ္စ္တုိ႔ ကြ်န္ေတာ္လွန္ေရးတပ္ၾကီးလုိပင္အံ႔ခ်ီးဖြယ္ျဖစ္ပါသည္။ ထုိသို႔ အသက္စြန္႔ ၀ံ႔ေသာ၊ စည္းစနစ္က်စြာ ရဲရဲေတာက္ ဆႏၵျပႏုိင္ခဲ႔ေသာအတိတ္က ဘုိးေဘး ေတာ္လွန္ေရးေခါင္းေဆာင္ သခင္ၾကီး၊ သခင္မၾကီးမ်ားကို ဦးညြတ္ေလးစားမိေတာ႔သည္။
ကြ်န္ေတာ္ဒီစာကိုဘာေၾကာင္႔ေရးရသလဲဆုိေတာ႔ ခုလာမယ္႔ႏွစ္သစ္မွာလည္း လုိအပ္ခ်က္ေတြျပည္႔ႏွက္ေန ေသးတဲ႔အစိုးရရဲ႕ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး၊ အျခားအျခားေသာပါတီမ်ား၊ လူမႈအဖြဲ႔အစည္းမ်ားရဲ႕ ၀န္းရံတြန္းအားေပးမႈမ်ားၾကားမွာျဖစ္ေပၚလာဦးမယ္႔ ႏုိင္ငံေရးျဖစ္စဥ္ေတြထဲမယ္ မိမိတုိ႔လုိအင္၊ ျပည္သူတုိ႔အားလံုးတုိ႔၏လုိအပ္ခ်က္မ်ား၊ အခြင္႔အေရးမ်ားႏွင္႔ လြဲလြန္ခြ်တ္ေခ်ာ္ခဲ႔သည္ရွိေသာ္ “ဆႏၵျပျခင္း”ျဖစ္စဥ္ေတြရွိလာဦးမွာျဖစ္သလုိ၊ဒီမုိကေရစီစနစ္ရဲ႕ အားသာမႈအရ မိမိမေက်နပ္မႈ၊ နစ္နာမႈအတြက္ ဆႏၵျပျခင္း၊ ဆႏၵထုတ္ေဖာ္ျခင္းမ်ားအခြင္႔ရွိလာဦးမွာျဖစ္တဲ႔အတြက္ ဆႏၵျပတဲ႔အခါမွာ ေလ႔လာသင္႔တာ၊ စဥ္းစားသင္႔ တာေတြကို မွတ္သားဖူးသမွ်ျပန္လည္ေရးလုိက္တာပါ။
“ဆႏၵျပျခင္း”ဟာျဖစ္သင္႔ျဖစ္ထုိက္တဲ႔ အေျခခံလူ႔အခြင္႔အေရးပါ။ ဒီမုိကေရစီစနစ္ရဲ႕ မိသားစု၀င္ေတြပါ။ သို႔ေသာ္ အေၾကာင္းျပခ်က္ခုိင္လံုရပါမယ္။ ခ်ိတ္ဆက္ ဆက္ႏြယ္မႈေတြ အားေကာင္းရပါမယ္။ စနစ္က်ျပီးအဆုတ္ အတက္ အဖြင္႔အပိတ္လွပရပါမယ္။ ဘယ္ေလာက္အထိေတာင္းဆုိမယ္၊ ဘယ္ေလာက္အထိ ညွိႏႈိင္းမယ္ဆုိ တာ မလုပ္ခင္တည္းက ေသခ်ာေနရပါမယ္။ ဘယ္သူ႔ကို သိေစခ်င္တာလည္း၊ ဘယ္သူက တာ၀န္ယူေျဖရွင္း ေပးေစခ်င္တာလည္းဆုိတာလည္း တိက်ေနရပါမယ္။ မီဒီယာဟာ မိမိတုိ႔နဲ႔ ကိုယ္ဦးတည္သိေစခ်င္သူေတြနဲ႔ ၾကားမွာ မိမိတုိ႔ေတာင္းဆုိထားမႈေတြကို ကန္းသင္းခလုတ္မရွိ ေလ်ာက္လွမ္းေရာက္ရွိသြားႏုိင္ေစတဲ႔တံတားတစ္စင္းသာျဖစ္ပါေစ။ မိမိကိုယ္ကိုယ္နာမည္ၾကီးေရး၊ မိမိအဖြဲ႔အစည္း ထင္ေပၚေရးအတြက္အသံုးခ်ၾကားခံနယ္မျဖစ္သင္႔သလုိ၊ ေမတၱာအညြန္႔ခူးဖုိ႔ လက္ကိုင္တုတ္လုပ္ထားရမယ္႔အရာလည္းမျဖစ္သင္႔ပါဘူး။
နည္းဗ်ဴဟာေတြရွိရပါမယ္။ဘာျပီးရင္ ဘာလုပ္မယ္။ ဘယ္အခန္းကဏၰေတြမွာ ဘယ္သူေတြပါ၀င္ရမယ္၊ ဘာ အေၾကာင္းအရာေတြေျပာရမယ္ဆုိတာေတြပါ၀င္ရပါမယ္။ အထူးသျဖင္႔ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ခ်င္းဆီနဲ႔ သက္ဆုိင္တာ မ်ိဳးျဖစ္ေအာင္ လႈံ႔ေဆာ္ေပးႏုိင္ရပါမယ္။ျပီးခဲ႔တဲ႔ႏွစ္ေတြအတြင္းက ဆႏၵျပမႈေတြကိုျပန္သံုးသပ္ၾကည္႔ရင္ ျပလုိက္ တဲ႔အက်ိဳးဆက္ေၾကာင္႔ဦးတည္အုပ္စုေတြေျပာင္းလဲသြားတာ၊ မိမိတုိ႔ရပ္ရင္ဆုိင္ေပးလုိက္သူေတြ အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းသြားတာမ်ိဳးနည္းျပီး တစ္ဦးတစ္ေယာက္၊ တစ္ဖြဲ႔တစ္သင္းနာမည္ၾကီးသြားျပီး၊ တစ္ဖက္ကိုေတာ႔လည္ပင္းနင္းလိုက္သလုိအျဖစ္မ်ိဳးေတြ၊ သူရဲေကာင္းဆန္ဆန္ တစ္ကိုယ္ေတာ္ေတြ နာမည္ေရး ေကာက္စားပြေပါက္တုိးသြားတဲ႔ အခ်ိဳးအစားေတြသာ မ်ားခဲ႔တယ္လုိ႔ ကြ်န္ေတာ္သံုးသပ္မိပါတယ္။
ေနာက္ေၾကျငာခ်က္ေတြ၊ ေတာင္းဆုိမႈေတြ ခ်ေရးၾက၊ ေတာင္းဆုိၾကလုပ္ၾကတယ္။ ဘယ္အဆင္႔ဆုိ လုိက္ေလ်ာမယ္၊ဘယ္အဆင္႔ဆုိ လက္ခံမယ္။ ရမႈ၊ မရမႈေတြကို အမ်ားျပည္သူကို ဘယ္လုိအသိျပန္ေပးမယ္။ ဘယ္လုိဆက္လက္ဖိအားေပးသြားမယ္ဆုိတာမ်ိဳး ေတာ္ေတာ္အားနည္းခဲ႔ၾကသလုိ။ ေၾကျငာခ်က္ေတြ၊ ေတာင္းဆုိမႈေတြကို တစ္ဦးတစ္ေယာက္ကေန လမ္းေၾကာင္းေပးဦးေဆာင္ေရးသြားတာမ်ိဳးေတြေတာင္ေတြ႔ရွိခဲ႔ရပါတယ္။
အထူးသျဖင္႔ယေန႔အေျပာင္းအလဲကာလမွာ ေပၚေပါက္လာေသာ ဆႏၵထုတ္ေဖာ္မႈေတြအမ်ားစုကုိ ျခံဳငံုသံုးသပ္လုိက္လွ်င္တစ္ဦးတစ္ေယာက္ခ်င္းစီမွာ တာ၀န္ရွိတယ္။ ထုိ႔ ေၾကာင္႔ ငါတုိ႔အားလံုးသေဘာတူတယ္။ ငါတုိ႔မွာလည္းတာ၀န္ရွိတယ္။ ငါတုိ႔နဲ႔လည္းသက္ဆုိင္တယ္ဆုိတဲ႔ တစ္ဦးခ်င္းဆီရဲ႕ ယံုၾကည္အျမင္ပြင္႔သြားတာမ်ိဳးျဖင္႔ဆႏၵထုတ္ေဖာ္မႈျဖစ္ေပၚလာျပီး၊ ခရီးဆံုးေရာက္ေအာင္ျမင္ေအာင္ဆႏၵျပသြားႏုိင္တာမ်ိဳး သိပ္မေတြ႔ရဘဲ။ေအာင္ျမင္သြားတာနည္းျပီး ဦးေဆာင္သူအခ်ိဳ႕ေလာက္ တက္ၾကြသြားတာ၊ ေက်ာ္ၾကားသြားတာ၊ ဆုိးက်ိဳးေကာင္းက်ိဳးအားလံုးကို သိမ္းက်ံဳးခံယူသြားရတာမ်ိဳးနဲ႔ အဆံုးသတ္သြားသလုိ၊ အစိုးရဘက္ကလည္းျပန္လည္ျပဳျပင္ေလ်ာ႔ေပါ႔ေပးရန္ လုိအပ္ေနေသးေသာ ဆႏၵျပမႈဥပေဒကိုလက္ကိုင္ဆြဲကာ ဆႏၵျပသမွ်လူေတြကိုတရားစြဲလုိက္၊ ရံုးဆင္႔ေခၚလုိက္၊ ဖမ္းဆီးလုိက္၊ ျပန္လႊတ္ေပးလုိက္၊ တားျမစ္လုိက္၊ ေနာက္ဆံုးအဆင္႔ေထာင္ခ်လုိက္စတာမ်ိဳးနဲ႔ဘဲ တုန္႔ျပန္တတ္သလုိျဖစ္ေနပါတယ္။
ညွိႏႈိင္းေပးျခင္း၊အားေပးျခင္း၊ အေလးဂရုျပဳေျဖရွင္းျခင္း၊ ေခၚယူေဆြးေႏြးျခင္းမ်ိဳးေတြ လုပ္သင္႔သည္႔အေျခအေနေတြကိုေရွာင္ရွားျပီး ဆႏၵျပသူေတြနဲ႔ တာ၀န္ရွိသူေတြအၾကား နည္းတမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔တင္းမာမႈေတြျဖစ္ေပၚလာေအာင္အတည္႔ဆုိင္ဆႏၵ ျပျခင္း၊ တင္းၾကပ္စြာဖိအားေပး တားဆီးျခင္းေတြကိုသာေတြ႔ရတဲ႔အတြက္ ဆႏၵထုတ္ေဖာ္မႈေတြအမ်ားစုမွာႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္ ယံုၾကည္မႈပ်က္ယြင္းတဲ႔ အရႈံး-အရံႈးဆႏၵထုတ္ေဖာ္မႈေတြကိုသာ ေတြ႔ရသလုိ၊အေျဖမထြက္ လိပ္ခဲတည္းလဲအေျခအေန ေတြနဲ႔ ယေန႔အထိေမးခြန္းေပါင္းမ်ားစြာျဖင္႔ ဆက္လက္စီးေျမာေနစဲဆႏၵျပမႈျဖစ္စဥ္ေတြလည္းရွိေနစဲဆုိတာ အားလံုး သတိ ထားမိမယ္ထင္ပါတယ္။
အထူးသျဖင္႔ဆႏၵျပသူေတြနဲ႔ ပူးေပါင္းျပိး ဦးေဆာင္ေပးေနသူေတြ၊ နစ္နာသူ ျပည္သူေတြဘက္က ၀င္ေရာက္ျပီးဆႏၵျပတုိက္ပြဲ၀င္ေပးေနေသာ အသင္းအဖြဲ႔မ်ား၊ တသီးပုဂၢလေခါင္းေဆာင္မ်ားဟာ မိမိတုိ႔ေတာင္းဆုိေပးေနေသာလုပ္ သား ျပည္သူေတြအတြက္ တိက်ေသခ်ာတဲ႔ ေအာင္ပြဲရည္လမ္းေက်ာင္းေတြ၊ ေတာင္းဆုိမႈေတြ၊ဆႏၵျပစဥ္အတြင္းကိုယ္႔ဘက္ သူ႔ဘက္ လုိက္သာေလ်ာသာအေျခအေနေတြကို ဦးစြာစီစဥ္စဥ္းစားျပီးမွစစ္မ်က္ႏွာဖြင္႔သင္႔တယ္လုိ႔ ျပည္သူတစ္ေယာက္ အေနနဲ႔ ေမတၱာရပ္ခံခ်င္ပါတယ္။ ေနာက္ျပီးဆႏၵျပပြဲမွာ ပါ၀င္ပူးေပါင္းသူ နစ္နာသူ၊ မတရားမႈကို မုန္းတီးသူ၊ အားေပးကူ ညီသူ လူတစ္ဦးခ်င္းစီရဲ႕ပူးေပါင္းပါ၀င္ရမႈတန္ဖုိးကို ကိုယ္တုိင္တစ္ဦးခ်င္းစီ သိျမင္ခံစားတတ္ေအာင္လည္း တျပိဳင္နက္တည္းတုိက္တြန္းႏႈိးေဆာ္ေနသင္႔တယ္လုိ႔ ထင္ပါတယ္။
ဒီေနရာမွာအလ်င္းသင္႔လို႔ ဆရာ ေမာင္ျမင္႔ေဇာ္ ေရးသားေသာ ျပည္သူ႔ဘ၀ တရားမွ်တမႈအတြက္ အေရးၾကီးတဲ႔ စကားလံုး (၁၀၀) စာအုပ္မွ)မွ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈဆုိင္ရာအေျခခံလုပ္ငန္းစဥ္ (Basic Process for Participation) ရွင္းလင္းခ်က္ေလးကို ထည္႔သြင္းမွီျငမ္းေဖာ္ျပပါရေစ။
“ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈဟုဆုိရာတြင္ျပည္သူမ်ားအား စြမ္းေဆာင္ႏုိင္သူမ်ား၊ စြမ္းရွိသူမ်ားဟု မွတ္ထင္ ပူးေပါင္းျခင္း ျဖစ္ရ မည္။ သတင္းအခ်က္အလက္ႏွင္႔လုိအပ္သည္႔ အေၾကာင္းအရာမ်ား ျဖန္႔ေ၀ေပးျခင္း၊ ပူးေပါင္းပါ၀င္သူတုိ႔ လြတ္လပ္စြာ ထင္ျမင္ ယူဆတင္ျပခြင္႔ရွိေစျခင္းတုိ႔သည္အမ်ားပူးေပါင္းပါ၀င္မႈအတြက္ ဖန္တီးရမည္႔ အေျခအေနမ်ားျဖစ္သည္။
ပူးေပါင္းပါ၀င္သူမ်ားသည္မည္သို႔ေသာ အေျခအေနမွ လာသည္ျဖစ္ေစ(ဆင္းရဲသား၊ လယ္သမား၊ လူမ်ိဳးစု၊ လူနည္းစု) ေလး စားတန္ဖိုးထားစိတ္ရွိရမည္။ ပူးေပါင္းပါ၀င္ႏုိင္ျခင္းဟူသည္မွာျပည္သူတုိ႔သည္ မိမိတုိ႔ လူမႈဘ၀ႏွင္႔ ႏုိင္ငံေရးျဖစ္စဥ္ တို႔ကိုတည္႔မတ္ အားျဖည္႔ေပးႏုိင္ျခင္း ဟူေသာ အဓိပၸာယ္ျဖစ္ရာ ႏုိင္ငံဖြံ႔ျဖိဳးေရးႏွင္႔ ျပည္သူ႔ဘ၀တရားမွ်တမႈအတြက္ၾကီး မားေသာ အေထာက္အကူျဖစ္သည္။”
“က်ဳပ္တုိ႔ဟာ ညီအကိုေတြလုိအတူေနၾကရမယ္။ မဟုတ္ရင္ေတာ႔ လူ႔ဗာလေတြလုိ အတူပ်က္စီးၾကမွာပဲ။”
“We must all learn tolive togerhter as brothers. Or we will all perish together as fools.” (မာတင္လူသာကင္းဂ်ဴနီယာ)
ဘယ္လုိဘဲျဖစ္ျဖစ္သမုိင္းမွာ အထင္ကရရွိခဲ႔ဖူးတဲ႔ ဘုိးေဘးေတြရဲ႕ ေအာင္ျမင္ေသာ ဆႏၵျပျခင္းေတြကို အတုယူျပီးကြ်န္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕ ယခုရင္ဆုိင္ျဖတ္သန္းေနရေသာ ဒီမုိကေရစီအစစ္အမွန္ျဖစ္ေပၚေရးအသြင္ေျပာင္းကာလမွာလည္းေအာင္ျမင္ထိေရာက္ေသာ ဆႏၵျပပြဲမ်ား၊ စည္းစနစ္ရွိျပီး လမ္းေၾကာင္းမလြဲေသာ ဆႏၵျပပြဲမ်ားျဖစ္ေပၚလာပါေစေၾကာင္းႏွင္႔ လိုအင္ျပည္႔၀ ဒီမုိကေရစီပန္းစစ္စစ္ အမွန္ပြင္႔လန္းေသာ ႏွစ္ၾကီးတစ္ႏွစ္ျဖစ္ပါေစေၾကာင္းႏွစ္သစ္ဦးအခါသမယမွာ ေလးစားထုိက္သူအားလံုးလံုးကို ဦးထိပ္ထားကာ ႏႈိးေဆာ္လုိက္ပါတယ္ဗ်ာ။
ခ်စ္ခင္ေလးစားစြာျဖင္႔
စိမ္းခက္စိုး
(ဗုဒၶဟူး) ဧျပီ ၁၇၊ ၂၀၁၃
ႏွစ္ဆန္း ၁ ရက္ေန႔
***သမုိင္းဆုိင္ရာ ခုႏွစ္မ်ား၊ အခ်က္အလက္မ်ားလြဲမွားေနပါက၊ ထပ္မံသိေစလုိသည္မ်ားရွိပါက သိရွိသူမည္သူမဆုိ လြတ္လပ္စြာမွတ္ခ်က္ျပဳေထာက္ျပႏုိင္ပါသည္။ အကယ္၍မွားယြင္းခဲ႔သည္ရွိေသာ္ မွီျငမ္းကိုးကား သူ ကြ်န္ေတာ္႔တြင္သာ တာ၀န္ရွိပါသည္။
မွီျငမ္းမွတ္စုမ်ား -
ညသန္းေကာင္ယံအခ်ိန္ ဘုရင္ခံအိမ္ဝင္၍ ဆႏၵျပျခင္း ( သခင္လွေကၽြ )
ရႈေဒါင္႔ဂ်ာနယ္အမွတ္( ၁၀)၊ ၁၃၃၁-ခု ၊ ဝါေခါင္လဆန္း( ၂ )ရက္။ ၁၅.ၾသဂုတ္. ၁၉၆၉။ စာမ်က္ႏွာ ၁၃-၁၇-၁၈မွ။
( ေဟသီမိုးကူးယူေဖာ္ျပေသာ ဆုိဒ္မွ)
http://dobamaasiayone.blogspot.com/2013/01/blog-post_5388.html
https://www.facebook.com/seinkhatsoe/posts/4597494936892?comment_id=4154661&offset=0&total_comments=2¬if_t=feed_comment
ဆႏၵျပျခင္းအႏုပညာ - စိမ္းခက္စိုး
အမ်ိဳးသားဒိမုိကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ (၅၊၈၊ ၁၉၉၉) လူငယ္ပညာေပးေဟာေျပာပြဲမွ ေဟာေျပာခ်က္ - ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္
ျပည္သူ႔ဘ၀ တရားမွ်တမႈအတြက္ အေရးၾကီးတဲ႔ စကားလံုး (၁၀၀) စာအုပ္ - ဆရာ ေမာင္ျမင္႔ေဇာ္
No comments:
Post a Comment