Photos

Photos
ကုိယ့္ဒုကၡေတြကုိ ၿပန္စစ္ဖုိ႔ ပ်င္းတဲ့အခါ ၊ သူတစ္ပါး ဒုကၡေတြကုိ ကြန္ပစ္ၿပီး ကုိယ့္ခႏၶာေပၚ တင္ယူလာပါတယ္ ။ ခင္ဗ်ား ဒုကၡ ၊ ကၽြန္ေတာ့္ ဒုကၡေတြဟာ ဘာမွ မဟုတ္ဘူးဆုိတာ ေတြးမိတဲ့ အခါ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အတူရယ္ေမာၾကရေအာင္ပါ။ ကမၻာၾကီးက ဆလုိက္ထုိးၿပတာ ခံစားၾကည့္ၾကရင္းေပါ့

Wednesday, April 24, 2013

ေခတ္ျပိဳင္ဆန္းသစ္မႈအရည္အေသြး



ယေန႕ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာေဝဖန္ေရးသည္ ယေန႕ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာေပၚ၌ မညွာမတာ ေတာင္းဆိုမႈျပဳေနသည္ ။

"ေခတ္ျပိဳင္ဆန္းသစ္မႈအရည္အေသြး" ဟု ထိုေတာင္းဆိုမႈကို ကြၽန္ေတာ္အမည္ေပးလိုပါသည္ ။ ဤအရည္အေသြးမ်ိဳးေပးႏိုင္ရန္ ကဗ်ာဆရာမ်ားကလည္း "ကိုယ္ပိုင္ဆန္းသစ္မႈအရည္အေသြး" ကို ၾကိဳးစားတည္ထြင္ထုတ္လုပ္ဖန္တီးေနၾကသည္ ။

အတန္ေရြ႕ေလ်ာ ေဟာင္းျမင္းသြားျပီျဖစ္ေသာ ေခတ္တစ္ခု၌ ကဗ်ာဆရာ ၊ စာေရးဆရာျဖစ္လာခဲ့သူ ကြၽန္ေတာ့္အတြက္ ယေန႕ကဗ်ာဆရာေတြကို ေလးလည္းေလးစား ၊ ခ်ီးလည္း ခ်ီးမြမ္း ၊ က႐ုဏာလည္း သက္မိသည္ ။

က႐ုဏာသက္မိသည္ ဆိုျခင္းမွာ ႏွိမ္ေျပာျခင္းမဟုတ္ပါ ။သူတို႕ႏွင့္ယွဥ္ေသာ္ ငါတို႕ကေကာင္းေလစြဟုသေဘာေပါက္မိျခင္းကို ဆိုလိုပါသည္ ။

ကြၽန္ေတာ္တို႕ေခတ္မွာထက္ ယေန႕ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာဆရာမ်ားက ပိုၾကိဳးစားၾကရသည္ ။

ကြၽန္ေတာ္ တစ္ခါကေရးမိသကဲ့သို႕...

" အလြန္လြယ္ေသာ ေရစီးေၾကာင္းမွာ အႏုပညာေလာင္းအိုေလးႏွင့္ ေမွးျပီးေမွ်ာလိုက္ ...."-၍မရေတာ့ ။

ဆန္းသစ္မႈ အရည္အေသြး အေၾကာင္းေတာ့ အနည္းငယ္ေျပာျပလိုပါသည္ ။

ဆန္းသစ္မႈကို အေဟာင္းအျမင္းမဟုတ္ျခင္းအျဖစ္ နားလည္ထားၾကသည္ ။

ကဗ်ာစာေပမွ ဆန္းသစ္မႈႏွင့္ပတ္သက္၍ကား စာေပပညာရွင္ ဂြၽန္လစ္ဗင္စတန္လိုး၏ ( John Livingston LoWes ) က ေအာက္ပါအတိုင္း ဆိုခဲ့သည္ ။

" ...သူ႕အႏုပညာမွလွ်ိဳ႕ဝွက္အတတ္သည္ ျဖစ္ခ်င္တာျဖစ္ပါေစ ၊ ကဗ်ာဆရာတစ္ေယာက္သည္ ျဖစ္ရိုးျဖစ္စဥ္အျဖစ္ဟု အမ်ားလက္ခံထားရာတစ္ခုမွ အသစ္ေတြ႕ရွိမႈသေဘာ ရင္ခုန္ခံစား ေက်နပ္မႈကို ေပးႏိုင္သည္ဆိုပါအံ့ ၊ ထိုကဗ်ာဆရာသည္ မိမိ၏ ဆန္းသစ္မႈ အရည္အေသြးအတြက္ စိုးရိမ္ေနဖြယ္မလိုေတာ့ “ ။

ဤအတိုင္းဆိုလွ်င္ ဆန္းသစ္မႈဆိုသည္မွာ တစ္ခါမွမရွိဖူးေသးေသာ ' အသစ္မွ အသစ္စက္စက္ ' ကိုမဆိုလို ။

အဂၤလိပ္ကဗ်ာဆရာ ဘေရာင္းနင္း ( Browning ) ကမူ ရီပရစ္စတီေနးရွင္း ( repristination ) ဟူေသာ စကားသစ္တစ္လုံးကို တည္ထြင္သုံးခဲ့သည္ ။ ပရစ္စတင္း ( pristine ) ဆိုသည့္စကားက မူလ ၊ အဦးအစ ၊ သန္႕သန္႕စင္စင္ ၊ မေရာမေႏွာ ၊ ပင္ကိုယ္အရည္အေသြး ဟူေသာ အဓိပၸာယ္ေတြရသည္ ။ ' ရီ ' ဆိုေသာစကားႏွင့္ တြဲလိုက္ေသာအခါ ' ျပန္လုပ္သည္ ' ဟူေသာ အဓိပၸာယ္ထြက္လာျပန္သည္ ။

ရီပရစ္စတီေနးရွင္းဆိုသည္မွာ မူလ ၊ အဦးအစ ၊ ပင္ကိုအရည္အေသြးပမာ ဆန္းသစ္ေအာင္ ျပန္လည္ျပဳျပင္စီရင္ျခင္းဟု အဓိပၸာယ္ရသည္ ။ အသစ္စက္စက္ ၊ အသစ္က်ပ္ခြၽတ္ဟု အဓိပၸာယ္ျပည့္မရ ။ သို႕ရာတြင္ ၊ အင္း .... ဆန္းေတာ့ ဆန္းသစ္သည္ ။

ကဗ်ာကို စကားလုံးေတြႏွင့္ စီရင္ လုပ္ကိုင္ရသည္ ။ စကားလုံးသစ္ တစ္လုံးစ ႏွစ္လုံးစ မူအသစ္ တည္ထြင္၍ရသည္ ၊ သို႕ရာတြင္ စကားလုံးအမ်ားစုၾကီးက ပေဝဏီတည္းက ရွိေနသည္ ။ အဲသည္ စကားလုံး အမ်ားစုၾကီးကို ကဗ်ာဆရာသည္ စြန္႕ပယ္၍ မရ ။

ခံစားမႈေတြ .... ။ ....။ ခံစားမႈေတြကိုလည္း ကဗ်ာဆရာ ကိုင္တြယ္သုံးသည္ ။ သို႕ရာတြင္ လူ ကမာၻဦးတည္းမွပါလာသည့္ ခံစားမႈေတြအျပင္ အသစ္ခံစားမႈ ေနာက္ထပ္ ဘာတစ္ခုမွမတိုး ။

သည္ၾကားထဲက ေခတ္အဆက္ဆက္အမ်ားတြင္ ေခတ္ျပိဳင္ဆန္းသစ္မႈအရည္အေသြးေတြကို ကမာၻမွာေရာ ျမန္မာမွာပါ ေတြ႕ရသည္ ။ မေတြ႕ရေသာေခတ္ကို ေခတ္ေသး ေခတ္ညံ့ဟု သမွတ္ၾကသည္ ။ ထိုနည္းတူ ေခတ္အဆက္ဆက္အမ်ားတြင္ ကိုယ္ပိုင္ဆန္းသစ္မႈ အရည္အေသြးရွိေသာ ကဗ်ာဆရာေတြ ေပၚ , ေပၚလာၾကသည္ ။ ထိုအရည္အေသြးရွိေသာ သူသည္သာ ပစၥဳပၸန္၌ ကဗ်ာဆရာဟု အသိအမွတ္ျပဳခံရျပီး အနာဂတ္၌ သူ႕စာႏွင့္သူ႕နာမည္ က်န္မည္ ။ ထိုအရည္အေသြးမ်ိဳး မရွိသူကား ဗားဆဖိုင္းယား ( versifier ) ဟု သူတို႕ဆီ၌ေခၚေသာ ကဗ်ာပုံသ႑ာန္ေရးသူအျဖစ္၌ ရပ္ေနသည္ ။ ကဗ်ာဆရာေတာ့ ျဖစ္မလာ ။

ဆန္းသစ္ေအာင္ ၊ ေရွးႏွင့္မတူေအာင္ ၊ သူႏွင့္မတူေအာင္ဟု ဇြတ္အသဘာဝ ၊ အဓမၼလည္း မလုပ္ေကာင္းေပ ။လုပ္၍လည္း မရေခ် ။

ေရႊေကာင္းကို မွ်င္ႏိုင္သမွ်မွ်င္ေအာင္ နန္းဆြဲ၍ရသည္ ။ ပါးႏိုင္သမွ်ပါးေအာင္ ခတ္၍ရသည္ ။ သို႕ရာတြင္ အကန္႕အသတ္ကရွိျမဲတည္း ။ လြန္လွ်င္ျပတ္တတ္သည္ ။ ေပါက္ျပဲတတ္သည္ ။

စကားလုံးတို႕၏ အဓိပၸာယ္ကိုလည္း ဆန္႕ႏိုင္သမွ် စန္႕ ၊ က်ယ္ႏိုင္သမွ် က်ယ္ေအာင္ ျပဳလုပ္၍ရသည္ ၊ သို႕ရာတြင္ အကန္႕အသတ္ အျမဲရွိသည္ ။

လူ႕ကာယစြမ္းရည္ကိစၥတြင္ ဖစ္ဆီယားလိုဂ်စ္ကယ္လစ္မစ္(တ္) ( Physiological limit ) ေခၚ သဘာဝကန္႕သတ္မ်ဥ္းနယ္နိမိတ္ရွိသည္ ။ ဘယ္ေလာက္အျမင့္ခုန္ႏိုင္မည္နည္း ၊ ဘယ္ေလာက္အျမန္ ေျပးႏိုင္မည္နည္းဟူသည့္ ကန္႕သတ္မ်ဥ္းနယ္နိမိတ္ျဖစ္သည္ ။ တစ္ခ်ိန္က ကန္႕သတ္မ်ဥ္းနယ္နိမိတ္ေတာ့ေရာက္ျပီ ၊ သည့္ထက္ေတာ့ မလြန္ႏိုင္ဟု ထင္ခဲ့ၾကဖူးသည္ ။ ေနာင္တြင္ ကန္႕သတ္မ်ဥ္းနယ္နိမိတ္ဟု ထင္ထားသည္ထက္ ပိုျမင့္ေအာင္ခုန္လာၾကသည္ကို ေတြ႕ရသည္ ။ကန္႕သတ္မ်ဥ္းနယ္နိမိတ္သည္ ဘယ္နားတြင္ရွိသနည္း ။ သိပ္မေသခ်ာေတာ့ပါ ၊ ေသခ်ာသည္ကား ျမင္းမိုရ္ေရႊေတာင္လုံးကိုေတာ့ တုံးအျဖစ္ မခုန္ႏိုင္ ။ တစ္ေနရာတြင္ ကာယစြမ္းရည္၏ ကန္႕သတ္မ်ဥ္းနယ္နိမိတ္က ရွိျမဲရွိေနသည္ ။ သို႕ရာတြင္ လူကေတာ့ ခုန္ၾကည့္ေနမည္ျဖစ္သည္ ။

ကဗ်ာဆရာကိုင္ တြယ္အသုံးျပဳေနရေသာ စကားလုံးမ်ား ၊ စကားလုံးဖြဲ႕စည္းမႈမ်ား၏ ရသေပးမႈစြမ္းရည္ ကန္႕သတ္မ်ဥ္းနယ္နိမိတ္သည္ ဘယ္မွာဆုံးသနည္း ။

အသိရပိုခက္ပါသည္ ။

ေျပးခုန္ပစ္သမားတို႕ကဲ့သို႕ပင္ လူျဖစ္ေသာကဗ်ာဆရာသည္ ခုန္ၾကည့္ေနမည္သာျဖစ္ေလသည္ ။

ခုန္ၾကည့္ရန္ပ်င္းေသာ ၊ တြန္႕ဆုတ္ေသာကဗ်ာဆရာကို ကဗ်ာေဝဖန္ေရးက .... အင္း .... အထင္ၾကီးမည္မဟုတ္ ။ အသဘာဝ ၊ အဓမၼ လုပ္လာလွ်င္လည္း.... အင္း.... ခြင့္လႊတ္မည္မဟုတ္ ၊ ကဗ်ာဆရာစစ္စစ္ကလည္း မိမိကိုယ္ကို ခြင့္လႊတ္မည္မဟုတ္ ။ အေၾကာင္းကား ျမင္တတ္ေသာမ်က္လုံး၏ ေျပာင္းျမင္တတ္ေသာသေဘာက သူ႕မွာ ကိန္းပါေနသည္ ။ တစ္ျပိဳင္နက္တည္းတြင္ သူ႕ပို႕ေဆာင္မႈပစၥည္း၏ အကန္႕အသတ္ကို သူသိေနသည္ ။

ကမာၻဦး အစကတည္းက ၾကယ္ေတြ နကၡတ္ေတြ ေနေတြ၊ လေတြက ထူးမေျပာင္းပါ ။ သို႕ရာတြင္ အရစၥတိုတယ္က တစ္မ်ိဳးျမင္သည္ ။ ဂလလီးအိုးတို႕ ၊ ႏ်ဴးတင္တို႕က တစ္မ်ိဳးျမင္သည္ ။ အိုင္းစတိုင္းက်ေတာ့ တစ္မ်ိဳးျမင္ျပန္၏ ။

ေျပာင္းလဲျမင္ပိုင္ခြင့္သည္ သိပံၸဆရာတို႕အတြက္သာျဖစ္ေသာ အထူးအခြင့္အေရးမဟုတ္ ။

ဤသို႕လွ်င္ ... ေဟတု ပစၥယ အေၾကာင္းေၾကာင္းေၾကာင့္ ေခတ္တိုင္း၌ ကဗ်ာဆရာသည္ ဆန္းသစ္ တည္ထြင္ေနရသည္ ။

သူကိုင္သုံးေနရေသာ ပို႕ေဆာင္မႈပစၥည္းျဖစ္သည့္ စကားလုံးမ်ားႏွင့္ပင္ ဆန္းသစ္တည္ထြင္ရသည္ ။

စကားလုံးေတြကလည္း ျပဳျပင္စီရင္၍ ရသင့္သမွ် ရသည္ ။ သို႕ရာတြင္ လုံးဝ ပုံသစ္ပန္းသစ္ ျဖစ္သြားေအာင္ေတာ့ လုပ္၍မရ ။

ကဗ်ာဆရာသည္ ပို႕ေဆာင္ေပးသူျဖစ္ရာ လက္ခံယူမည့္သူ၏သဘာဝကိုလည္း ထည့္တြက္ရသည္ ။

တစ္ဖက္တစ္ေနရာမွ ပို႕ေဆာင္မႈကို လက္ခံယူမည့္ ပရိႆတ္ဆိုသည္ကလည္း ဆန္းလြန္း စိမ္းလြန္းလွ်င္ ျငင္းပယ္တတ္သည္ ။ ႐ိုးလြန္းစင္းလြန္းလွ်င္လည္း မ်က္ႏွာလႊဲသြားတတ္သည္ ။ [ Willing suspension of disbelief ] ဟုေခၚေသာ မယုံစိတ္ကို ၾကည္ၾကည္ျဖဴျဖဴ ေခတၱ ရုပ္သိမ္းေပးထားမႈ ရွိျမဲရွိေနေသာ္လည္း မလိမ္မိုး မလိမ္မာႏွင့္ အသိဉာဏ္ကို ေစာ္ကားလာလွ်င္ .... ဒဏ္ခတ္တတ္သည္ ။

စကားလုံးဆိုသည္မွာ အမွတ္သညာေတြျဖစ္သည္ ။ ကဗ်ာကသုံးေသာ စကားတန္ဆာေတြ ၊ အလကၤာေတြ ၊ နိမိတၱေတြ ၊ သေကၤတ ဖြဲ႕စည္းမႈေတြကလည္း အမွတ္သညာ၌ အေျချပဳထားသည့္ အမ်ားသေဘာတူ လက္ခံထားမႈမ်ားသာ ျဖစ္ေနသည္ ။

ကဗ်ာမွ ဆန္းသစ္တည္ထြင္မႈဆိုသည္မွာ .... အမွတ္သညာ ေျမဆြဲငင္အားႏွင့္ စိတ္ကူးဉာဏ္၏ မိုးပ်ံလိုမႈတို႕ကို ေစ့စပ္ေျဖရွင္းေပးမႈျဖစ္ေလသည္ ။

ေလယဥ္ေတြ မိုးပ်ံသည္ ။ ဒုံးပ်ံေတြ အာကာသထြက္သည္ ။သို႕ရာတြင္ .... အေျခစိုက္ေျမစခန္းေတြေတာ့ ရွိကိုရွိရသည္ ။ လိုရာေရာက္ႏိုင္ေရးအတြက္ .... အာကာသတြင္း၌ မၾကာခဏ ဆြဲငင္အားကိုျပန္သုံးရသည့္ ကိစၥမ်ားရွိေလသည္ ။

အမွတ္သညာႏွင့္ စိတ္ကူးဉာဏ္တို႕၏ ေစ့စပ္ေျဖရွင္းမႈကို သတိလြတ္ေသာ ကဗ်ာဆရာသည္ ဆန္းသစ္တီထြင္မႈလုပ္သေယာင္ႏွင့္ ' အႏုပညာ မင္းမဲ့ဝါဒ ' က်င့္သုံးမိသည့္အျဖစ္ ေရာက္သည့္အခါ ေရာက္သြားတတ္သည္ ။

ဆန္းသစ္တီထြင္ေရး လိုအပ္ခ်က္ႏွင့္ အႏုပညာ သတိသမၸဇဥ္ ....။

ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာဆရာတို႕၏တာဝန္ကားၾကီးလွေခ်၏ ။


တကၠသိုလ္ဘုန္းႏိုင္
၃ - ၉ - ၉၁
( ေမာင္ခိုင္မာ၏ " ဧဝရက္ေတာင္ထိပ္က ေတာင္ဆိတ္တစ္ေကာင္ " ကဗ်ာစာအုပ္( ၁၉၉၁ ) ပါ အမွာစာမွ )

 by Han Lynn (Notes) မွ

No comments:

Post a Comment