Photos

Photos
ကုိယ့္ဒုကၡေတြကုိ ၿပန္စစ္ဖုိ႔ ပ်င္းတဲ့အခါ ၊ သူတစ္ပါး ဒုကၡေတြကုိ ကြန္ပစ္ၿပီး ကုိယ့္ခႏၶာေပၚ တင္ယူလာပါတယ္ ။ ခင္ဗ်ား ဒုကၡ ၊ ကၽြန္ေတာ့္ ဒုကၡေတြဟာ ဘာမွ မဟုတ္ဘူးဆုိတာ ေတြးမိတဲ့ အခါ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အတူရယ္ေမာၾကရေအာင္ပါ။ ကမၻာၾကီးက ဆလုိက္ထုိးၿပတာ ခံစားၾကည့္ၾကရင္းေပါ့

Wednesday, April 24, 2013

ဧျဒီယန္မစ္ရွဲလ္ Adrian Mitchell [ ၁၉၃၂ - ၂၀၀၈ ]


ဧျဒီယန္မစ္ရွဲလ္ Adrian Mitchell [ ၁၉၃၂ - ၂၀၀၈ ] ဟာ အဂၤလိပ္လူမ်ိဳး ကဗ်ာဆရာ ၊ ဝတၳဳဆရာ ၊ ျပဇာတ္ဆရာ တစ္ဦးျဖစ္ပါတယ္ ။ သူဟာ ျဗိတိသွ်လက္ဝဲအုပ္စုရဲ့ ထင္ရွားသူတစ္ဦးျဖစ္တဲ့အျပင္ ႏိုင္ငံရဲ့ ဗုံးဆန္႕က်င္ေရးလႈပ္ရွားမႈမွာ ရာစုႏွစ္ဝက္တိုင္တိုင္ ထိပ္တန္းကပါဝင္ခဲ့သူတစ္ဦးလည္း ျဖစ္ပါတယ္ ။ ေဝဖန္ေရးဆရာ ကက္နက္တင္နင္က သူ႕ကို " ျဗိတိသွ် မာယာေကာ့ဗ္စကီး " လို႕ေတာင္ ေခၚခဲ့ပါတယ္ ။ သူရရွိခဲ့တဲ့ ဆုေတြကေတာ့ ၁၉၆၁ ခုႏွစ္မွာ Eric Gregory Award ၊ ၁၉၆၆ ခုႏွစ္မွာ PEN Translation Prize ၊ ၁၉၇၁ ခုႏွစ္မွာ Tokyo Festival Television Film Award နဲ႕ ၂၀၀၅ ခုႏွစ္မွာ CLPE Poetry Award တို႕ပဲျဖစ္ပါတယ္ ။  Poetry Archive web site မွာေတြ႕ရတဲ့ သူ႕အင္တာဗ်ဴးတစ္ခုကို ေဖာ္ျပေပးလိုက္ပါတယ္ ။









ကဗ်ာဟာ ဘယ္ေလာက္မ်ား အေရးပါပါသလဲ ။

တကယ္တမ္းေတာ့ ကဗ်ာဟာ အေရးပါတာထက္မကတဲ့ လိုအပ္မႈတစ္ခုပါ ။ ပညာေရးမရွိ ၊ ေက်ာင္းမရွိ ၊ ရုပ္ျမင္သံၾကားမရွိ စသျဖင့္ ဘာမွမရွိတဲ့လူမ်ိဳးစုေတြဟာ ကမၻာ႔သမိုင္းတေလွ်ာက္ ရွိျမဲရွိဆဲျဖစ္ေပမယ့္ ကမၻာေပၚကလူမ်ိဳးစုတိုင္းမွာ ကဗ်ာကေတာ့ အျမဲတမ္းရွိပါတယ္ ။ ကဗ်ာဟာ တစ္ခါတရံမွာ ဂီတနဲ႔အကအျဖစ္နဲ႔ ၊ တစ္ခါတရံမွာေတာ့ နတ္ပူးသလို တစ္စံုတစ္ရာက ဓာတ္စီးျပီး လက္တန္းရြတ္ဆိုမႈအျဖစ္နဲ႔ စသျဖင့္ေပါ့ ။ ကဗ်ာမရွိတဲ့လူမ်ိဳးစုရယ္လို႔ မရွိပါဘူး ။ တကယ္လို႔ ကဗ်ာမရွိတဲ့တိုင္းျပည္ဆုိတာမ်ား ရွိခဲ့မယ္ဆိုရင္ အဲ့တိုင္းျပည္ဟာ ဖိႏွိပ္ခ်ိဳးႏွိမ္ခံထားရတဲ့ ၊ ယဥ္ေက်းမႈဆင္းရဲတြင္းထဲ တြန္းခ်ခံထားရတဲ့ ႏိုင္ငံပဲ ။ ဂီတမရွိတဲ့တိုင္းျပည္လိုမ်ိဳးေပါ့ ။ ေတြးၾကည့္လို႔ေတာင္မရဘူး ။

ဘယ္လိုအခ်ိန္ ဘယ္လိုေနရာမ်ိဳးေတြမွာ ကဗ်ာေရးပါသလဲ ။

အမ်ားအားျဖင့္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္အိမ္မွာပဲ ေရးပါတယ္ ။ တခ်ိဳ႕အခ်ိန္ေတြမွာ Applemac ကြန္ပ်ဴတာတစ္လံုးရွိတဲ့ အခန္းငယ္ေလးထဲမွာေရးတယ္ ။ တစ္ခါတေလက် နည္းနည္းပိုၾကီးတဲ့အခန္းထဲ သြားေရးတယ္ ။ အဲ့အခန္းကေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ေလ့လာမႈလုပ္ရာ ( လူရယ္စရာျဖစ္ေအာင္ေခၚရမယ္ဆိုရင္ သုေတသနျပဳရာ ) အခန္းေပါ့ ။ အဲ့မွာ တျခားလူေတြရဲ႕ စာအုပ္ေတြ အမ်ားၾကီးဖတ္ ၊ ကဗ်ာေတြအမ်ားၾကီးဖတ္ ၊ သတင္းစာေတြဖတ္ ၊ တစ္ခါတေလ စကားလံုးပေဟဋိကစား ၊ တစ္ခါတေလ ေခြးနဲ႔စကားေျပာေပါ့ ။ ဒါေပမယ့္လည္း ကၽြန္ေတာ္ဘယ္ပဲေရာက္ေနေရာက္ေန ကဗ်ာေရးတာပါပဲ ။ ကတ္ကေလးေတြရယ္ ၊ စာၾကည့္တိုက္က ဖိုင္ကတ္ကေလးေတြရယ္ ၊ ေဘာပင္သုံးေခ်ာင္းေလာက္ရယ္ကို ဘယ္သြားသြားထည့္သြား ၊ ျပီး ေရာက္တဲ့ေနရာတိုင္းမွာ ပူပူေႏြးေႏြးရွိတုန္းဟာေလးေတြတခ်ိဳ႕ကို ဟိုျခစ္ဒီျခစ္ အၾကမ္းေလွ်ာက္ေလွ်ာက္ျခစ္ထား ၊ ျပန္ထုတ္ျပီး ျပန္ၾကည့္ ၊ တခ်ိဳ႕ကတ္ေတြကို " အယ္ ၊ ေပါက္ကရေတြ ေပါက္ကရေတြ ေပါက္ကရေတြ " လို႔ေျပာျပီး လႊင့္ပစ္ ၊ တခ်ိဳ႕ကတ္ေတြကုိက် " အိုး ၊ ဒါေလးကေတာ့ေကာင္းတယ္ ၊ တစ္ခုခုဆက္ေရးဖို႔လုိမယ္ ၊ ဟုတ္ျပီ " ဆုိျပီး စိတ္ပ်က္စရာအပိုင္းေတြကို ေရြးျဖဲပစ္ ။ ဆိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ့္မွာ အလံုအေလာက္ရွိတဲ့ ကတ္ေတြဟာ ကဗ်ာအျဖစ္ သူတို႔ကိုယ္သူတို႔ ပုံေဖာ္သြားၾကတာမ်ိဳးလည္း တစ္ခါတေလ ျဖစ္ရင္ျဖစ္မွာေပါ့ ။

ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ဟာ ခင္ဗ်ားအဖို႔ ဘယ္လိုအစျပဳပါသလဲ ။ စိတ္ကူးတစ္ခုနဲ႔လား ။ ပုံရိပ္တစ္ခုနဲ႔လား ။ စကားစုတစ္စုနဲ႔လား ။

အမ်ားအားျဖင့္ေတာ့ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ဟာ ကၽြန္ေတာ့္ေခါင္းထဲက စကားလံုးေတြကေန အစျပဳပါတယ္ ။ ကၽြန္ေတာ့္ေခါင္းထဲ ထပ္တလဲလဲေတြးမိေနတဲ့ ၊ ကၽြမ္းထိုးတက္ၾကြေနၾကတဲ့ စကားလံုးေတြေပါ့ ။ တစ္ေခါက္တုန္းကဆုိ Bob Dylan အေၾကာင္းရိုက္ထားတဲ့ စိတ္လႈပ္ရွားစရာ မွတ္တမ္းရုပ္ရွင္တစ္ခု ၾကည့္မိ ၊ ျပီး သူ႔အေၾကာင္းေခါင္းထဲအျပည့္နဲ႔ ေတာင္ေစာင္းတစ္ေလွ်ာက္ ေခြးနဲ႔လမ္းေလွ်ာက္ထြက္လာ ၊ ျပီး ေတာင္ေစာင္းတစ္ေလွ်ာက္လမ္းေလွ်ာက္တဲ့အေၾကာင္း ပါဒလိုမ်ိဳးကို အစျပဳမိတယ္ ။ " ငါ့ဖိနပ္ေတြဟာ ဆီးႏွင္းေတြ ရႊဲရႊဲစိုကာ / ငါ့ေျခတစ္ဖက္ဟာ ေနာက္တစ္ဖက္ထက္ ပိုရွည္ေပမယ့္ အႏုမာန တစ္မီတာ ႏွစ္မီတာမွ်သာ / ငါ့ေခါင္းထဲဗလာ မင့္အေၾကာင္းေတြးေနတာ " ဆိုျပီးေပါ့ ။ ဒါက နည္းနည္းေလး Bob Dylan ဆန္ဆန္ ထြက္လာတာေပါ့ေလ ။ " ဒါဟာ တျခားတစ္စံုတစ္ရာ " ဆိုတဲ့ သံျပိဳင္အပိုဒ္ကလည္း ေခါင္းထဲ သီခ်င္းတစ္ပုဒ္အေနနဲ႔ေပၚလာ ၊ ကၽြန္ေတာ္ကလည္း လမ္းေလွ်ာက္ေနရင္း ကၽြန္ေတာ့္ေျခလွမ္းစည္းခ်က္အတိုင္း စိတ္ကူးထဲ တစ္ျပိဳင္တည္းေရးေနမိ ၊ ေရးေနမိတဲ့အေၾကာင္းအရာကလည္း ကၽြန္ေတာ္လမ္းေလွ်ာက္ေနတဲ့အေၾကာင္းပါပဲ ။ ဆိုေတာ့ အဲသလိုလည္း အစျပဳႏိုင္ပါတယ္ ။ ဒါမွမဟုတ္ ဘတ္စ္ကားေပၚကေနလည္း အစျပဳႏိုင္တာပဲ ။ အခမဲ့လက္မွတ္ရထားလို႔ ဒီရက္ပိုင္းေတြမွာ ဘတ္စ္ကားေတာ္ေတာ္ေလးစီးျဖစ္ေနတယ္ ။ ဘတ္စ္ကားစီးရင္းနဲ႔ ကားေပၚမွာ လူေတြတစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ ေျပာဆိုေနၾကတာေတြ ၊ တစ္ခါတေလ လက္ကိုင္ဖုန္းလွလွေလးေတြနဲ႔ ေျပာဆိုေနၾကတာေတြ ေအာ္ၾကီးဟစ္က်ယ္ေျပာဆိုေနၾကတာေတြ စသျဖင့္ သူတို႔ေျပာၾကသမွ်ေတြကို ကၽြန္ေတာ္က လိုက္နားေထာင္ ၊ ျပီး ခ်ေရးတန္ေရးေပါ့ ။ ျပီး ခ်ေရးထားတာေတြကို ကဗ်ာလုပ္ပစ္ေပါ့ ။ ကၽြန္ေတာ္က ဘတ္စ္ကားေပၚက စပိုင္တစ္ေယာက္ေပါ့ဗ်ာ ။ ဒါမွမဟုတ္ သတင္းစာဖတ္ျပီးေတာ့လည္း အစျပဳႏိုင္ေသးတာပဲ ။ သတင္းစာတစ္ေစာင္ေကာက္ဖတ္ျပီး စိတ္လႈပ္ရွား ၊ ေၾကကဲြ ၊ ေဒါသထြက္ ၊ ၀မ္းနည္း ၊ ေပ်ာ္ရႊင္ ျဖစ္မိျပီး အဲ့ခံစားခ်က္ကို ေရးမိတာမ်ိဳးလိုေပါ့ ။ အဲ့အျပင္ ဖုန္းေခၚဆိုမႈတစ္ခုကေနေကာ ၊ နံနက္စာစားခ်ိန္မွာ ကၽြန္ေတာ့္အမ်ိဳးသမီးက ကၽြန္ေတာ့္ကို တစ္ခုခုေျပာလုိက္တာကေနေကာ / မေျပာလိုက္တာကေနေကာ ၊ ကၽြန္ေတာ့္ေခြးက ကၽြန္ေတာ့္ကိုလွမ္းၾကည့္ပံုကေနေကာ ဘာမဆို ဘာမဆိုဟာ ကဗ်ာအျဖစ္အစျပဳႏုိင္ပါတယ္ ။ အဲ့ဒါေတြကို ကၽြန္ေတာ္လိုက္မရွာပါဘူး ။ ကၽြန္ေတာ့္ဘ၀လက္က်န္အခ်ိန္အတြက္သာမကဘဲ ဘ၀ေပါင္းမ်ားစြာရဲ႕ လက္က်န္အခ်ိန္ေတြအတြက္ပါ ေရးစရာအလံုအေလာက္ ( ကၽြန္ေတာ့္မွာ ) ရွိပါျပီေလ ။

ပထမဆုံးေရးခဲ့တဲ့ကဗ်ာကိုမွတ္မိပါသလား ။

မွတ္မိပါတယ္၊ တခ်ိဳ႕အပိုင္းေတြကို ကြၽန္ေတာ့္အေမက ေရးေပးခဲ့တာေၾကာင့္ေလ ။ ကြၽန္ေတာ္ႏွစ္ႏွစ္ခြဲအရြယ္ေလာက္ေလးတုန္းကဆို" Molly and Polly get your dolly " ၊ ျပီးေတာ့ " Gertie andBertie don't be dirty " စတဲ့ကာရန္ေတြကို အိမ္ထဲမွာ ေလွ်ာက္ေအာ္ဆိုေနခဲ့တာ ။ ကြၽန္ေတာ္မွတ္မိသေလာက္ေတာ့တျခားလူေတြအတြက္ရယ္လို႕ ပထမဆုံးေရးခဲ့တဲ့ကဗ်ာက Christopher Columbus အေၾကာင္းကဗ်ာပဲ။ ကြၽန္ေတာ့္သူငယ္ခ်င္းေတြကို(ပဲ) ရယ္ေမာေပ်ာ္ရႊင္ေစရုံသက္သက္ေရးထားတဲ့ ေတာ္ေတာ္ေလးညံ့ညံ့ဖ်င္းဖ်င္းကဗ်ာေပါ့။ ၁၄ ႏွစ္သားအရြယ္မွာေတာ့ ေကာင္မေလးတစ္ေယာက္ကို ခ်စ္မိတာေၾကာင့္ ေရးျဖစ္ခဲ့တယ္ ။ ခ်စ္လည္းခ်စ္မိ၊ ဘာလုပ္ရမွန္းလည္းမသိ ၊ တစ္ႏွစ္မွ တစ္ခါပဲေတြ႕ရသူအတြက္ ကဗ်ာေတြ ညတိုင္းေရး ၊ ျပီးတစ္ခါမွလည္း သူ႕ကိုမျပျဖစ္ခဲ့ပါဘူး ။ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပဲ ကြၽန္ေတာ္ေရးျဖစ္ေနခဲ့တာကေတာ့စစ္ အေၾကာင္းကဗ်ာေတြပါ ။စစ္ကို တအားေဒါသထြက္လာခဲ့တာေၾကာင့္ရယ္ ၊ လူေတြ တစ္ေယာက္နဲ႕တစ္ေယာက္ဘာေၾကာင့္သတ္ျဖတ္ေနၾကတယ္ဆိုတာကို ၾကိဳးပမ္းအေျဖရွာၾကည့္ဖို႕ရယ္ေပါ့ ။ ဆိုေတာ့ ကြၽန္ေတာ္ဟာအခ်စ္နဲ႕စစ္ကို နားလည္သေဘာေပါက္ဖို႕ၾကိဳးပမ္းတဲ့အေနနဲ႕ ကဗ်ာေတြေရးေနခဲ့တာပါ ။

ခင္ဗ်ားရဲ့' အေျပာ ' နဲ႕ ' အေရး ' က ဘယ္လိုဆက္စပ္မႈရွိပါသလဲ ။

လူေတြကိုကြၽန္ေတာ္ကဗ်ာရြတ္ျပတဲ့အသံကိုကြၽန္ေတာ့္ရဲ့ ကိုယ္ပိုင္အသံအျဖစ္ အမွန္တကယ္ပဲ ျဖစ္ေစခ်င္ပါတယ္ ။ ကိုယ့္အသံကိုယ္ (ကြၽန္ေတာ္သိပ္မုန္းတဲ့ ) ကဗ်ာဆန္ဆန္ တည္တည္ခံ့ခံ့ အသံၾကီးအျဖစ္ ေျပာင္းမပစ္ခ်င္ပါဘူး။ အဲ့ ကဗ်ာဆန္ဆန္ အသံၾကီး တည္တည္ခံ့ခံ့ အသံၾကီးကို ကြၽန္ေတာ္တကယ္ မုန္းပါတယ္ ။ အဲလိုမ်ိဳးမလုပ္ႏိုင္ပါဘူး၊ မုန္းပါတယ္ ။ ကြၽန္ေတာ္က စစ္မွန္လိုပါတယ္ ။ ကြၽန္ေတာ့္ရဲ့ ကိုယ္ပိုင္နရီေတြ ၊ ပင္ကိုယ္ေျပာပုံဆိုပုံနရီေတြကိုကဗ်ာအတြက္မြမ္းမံျပင္ဆင္ျပီး အသုံးခ်ခ်င္ပါတယ္ ။ စကားေျပာျခင္းနဲ႕ ရြတ္ဆိုျခင္းတို႕ၾကားကတစ္ေနရာရာကို ရည္ရြယ္ရင္းေပါ့ေလ ။ ဒါဟာ ကြၽန္ေတာ့္ရဲ့ ကဗ်ာလုပ္ငန္းစဥ္ပါပဲ ။ တစ္ခါတေလမွာကိုယ့္ကိုယ္ပိုင္အသံကို အသုံးျပဳသလို တစ္ခါတေလက်ေတာ့ ကြၽန္ေတာ္ေတြ႕ဖူးတဲ့ ရန္သူေတြ၊ မိတ္ေဆြေတြ ၊ နာမည္ၾကီးေတြ စတဲ့ တျခားလူေတြရဲ့ ဟန္အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႕အသံအမ်ိဳးမ်ိဳးကိုသုံးပါတယ္ ။ ဥပမာ တခ်ိဳ႕ေက်းလက္ကဗ်ာေတြနဲ႕ အေနာက္တိုင္းကဗ်ာေတြကို ေရးတဲ့အခါမွာ သူတို႕ေလသံကိုကြၽန္ေတာ္သုံးပါတယ္ ။ ကြၽန္ေတာ့္ရဲ့ စေကာ့တစ္ ( scottish ) ကဗ်ာတစ္ပုဒ္မွာဆိုရင္ ကြၽန္ေတာ့္အေဖရဲ့စေကာ့ေလသံကို အတတ္ႏိုင္ဆုံးသုံးထားတဲ့အျပင္ စေကာ့တလန္အထိေတာင္ ( ကဗ်ာနဲ႕အတူ ) အလည္အပတ္သြားခဲ့ရပါတယ္ ။ ဆိုေတာ့ အမ်ိဳးမ်ိဳးပါပဲ ။ အဲလို အမ်ိဳးမ်ိဳးလုပ္ပစ္ရတာကိုလည္း ကြၽန္ေတာ္ၾကိဳက္ပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္ကဗ်ာရြတ္ေနျပီဆိုရင္ တကယ့္ ပေဒသာကပြဲ ( Variety Show ) ပဲ ။ ဝမ္းနည္းဖို႕ေကာင္းတဲ့ကဗ်ာ၊ ျပီး ရယ္ရတဲ့ကဗ်ာ ၊ ျပီး ေဒါသထြက္စရာကဗ်ာ စသျဖင့္ ကြၽန္ေတာ္အကုန္ရြတ္ခ်င္တာ ။ မုဒ္အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႕ကဗ်ာအမ်ိဳးမ်ိဳးပါတဲ့ ကဗ်ာစပ္ထည္ကို ကြၽန္ေတာ္ၾကိဳက္ပါတယ္ ။ ဆိုေတာ့ အင္းေပါ့ ၊ ကဗ်ာအမ်ိဳးမ်ိဳးအတြက္အသံအမ်ိဳးမ်ိဳးေပါ့ ။

ကဗ်ာဆရာတစ္ေယာက္နဲ႕သူေနထိုင္တဲ့ လူ႕အဖြဲ႕အစည္းၾကားထဲက ဆက္ဆံေရးဟာ ဘယ္လိုရွိသင့္ ျဖစ္သင့္တယ္ ထင္ပါသလဲ။

ဗုံးအေၾကာင္းကြၽန္ေတာ္ေတြးမိခဲ့တယ္ ၊ ေတြးမိေနဆဲလည္းျဖစ္တယ္ ။ ဘာလို႕လည္းဆိုေတာ့ ဗုံးက နတ္သမီးတိုင္းျပည္ေရာက္သြားတာမဟုတ္ဘူးေလ၊ ကြၽန္ေတာ္တို႕ေခါင္းေပၚမွာ ရွိေနတုန္းေလ ။ ဆိုေတာ့ ဒါေတြအေပၚ ကြၽန္ေတာ္တံု႕ျပန္ေရးသားပါတယ္။ ေနာက္ျပီး ဒီႏိုင္ငံရဲ့ ဆင္းရဲသားပမာဏက ေၾကာက္ခမန္းလိလိျဖစ္ေနတာရယ္ ၊ တစ္ကမာၻလုံးအႏွံ႕က  ဆင္းရဲသားပမာဏကလည္း ဆိုးဆိုးရြားရြား ေၾကာက္ခမန္းလိလိျဖစ္ေနတာရယ္၊ လူခ်မ္းသာေတြနဲ႕ ဆင္းရဲသားေတြၾကားက လူတန္းစားတိုက္ပြဲရယ္ စတဲ့ကိစၥေတြကို တံု႕ျပန္ေရးသားပါတယ္။ ဘယ္အေၾကာင္းအရာပဲျဖစ္ျဖစ္ အေၾကာင္းအရာအားလုံးကို ကြၽန္ေတာ္ေရးဖို႕ၾကိဳးစားတာပါပဲ။ သဘာဝေလာကအေၾကာင္းေရးတယ္ ။ ေခြးေတြအေၾကာင္းေရးတယ္ ။ အဆင့္ျမင့္အႏုပညာအေၾကာင္းေရးတယ္။ အဆင့္နိမ့္အႏုပညာအေၾကာင္းေရးတယ္ ။ ကြၽန္ေတာ္ အထူးခ်စ္တဲ့လူေတြအေၾကာင္းေရးတယ္ ။ ႏိုင္ငံေရး၊ စစ္ နဲ႕ ျငိမ္းခ်မ္းေရးအေၾကာင္းေရးတယ္ ။ ျငိမ္းခ်မ္းေရးအေၾကာင္းကေတာ့ အမ်ားဆုံးေပါ့ ။ ဒါေပမယ့္ ဘယ္သူ႕ကိုမွ " ဘာလုပ္ရမယ္" လို႕ ကြၽန္ေတာ္မေျပာႏိုင္ပါဘူး ၊ ေျပာလည္းမေျပာခ်င္ပါဘူး ။ ကဗ်ာဟာ လြတ္လပ္တဲ့တိုင္းျပည္ပါ၊ အမွန္တကယ္ကို လြတ္လပ္တဲ့တိုင္းျပည္ပါ ( ဒီလိုလြတ္လပ္တဲ့တိုင္းျပည္မ်ိဳးမရွိပါဘူး) ။ ျပီး လူတိုင္းအတြက္လည္း ေနရာရွိပါတယ္ ။ ဒါေပမယ့္ လူမ်ိဳးေရးခြဲျခားသူတစ္ေယာက္ ဒါမွမဟုတ္ ဖက္ဆစ္တစ္ေယာက္ ဒါမွမဟုတ္ ' ဘာအေၾကာင္းေရး ' ဆိုျပီး လိုက္လႊမ္းမိုးဖို႕ၾကိဳးစားေနသူတစ္ေယာက္စသျဖင့္ေတြကိုေတာ့ ကြၽန္ေတာ္က ေဆာင့္ကန္ထုတ္ပစ္မွာ ။ မလုပ္ၾကပါနဲ႕ ၊ တစ္ေယာက္ကိုတစ္ေယာက္အဲလိုမလုပ္ၾကပါစို႕လား ။ " ကဗ်ာထဲ ဒါထည့္ေရးလို႕ရလား " လို႕ ကြၽန္ေတာ့္ကိုေမးလာၾကတဲ့အခါ ကြၽန္ေတာ္ကေတာ့ " Yes " ပဲ ။ ကြၽန္ေတာ့္အခ်ိန္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကို" Yes " လို႕ေျပာျပီး ကုန္ဆုံးခဲ့ရတယ္ ။ ကေလးေတြနဲ႕ ကြၽန္ေတာ္ဆက္ဆံရတဲ့အခါသူတို႕ကေမးၾကတယ္ ။ " ကြၽန္ေတာ့္ေခြးအေၾကာင္း ကြၽန္ေတာ္ ေရးလို႕ရလား " တို႕" ကြၽန္ေတာ့္ေဘာလုံးအသင္းအေၾကာင္း ကြၽန္ေတာ္ ေရးလို႕ရလား " တို႕ စသျဖင့္ေပါ့။ " Yes " ၊ ကြၽန္ေတာ္ကေတာ့ ဘာလာလာ Yes ပဲ ၊ yes yes yes yes yes လို႕ပဲေျပာခ်င္ပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ့္ကဗ်ာေတြကိုလည္း Yes လို႕ပဲ ေျပာၾကေစခ်င္ပါတယ္ ။ ဒါေပမယ့္ ကြၽန္ေတာ့္ကဗ်ာအမ်ားစုကNo လို႕ေျပာၾကတဲ့အေပၚမွာေတာ့ အေတာ္စိတ္မေကာင္းျဖစ္မိပါတယ္ ။  ဒါေပမယ့္ ကမာၻၾကီးရဲ့ အစိတ္အပိုင္းေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာအဆိပ္သင့္ေန ၊ နာက်င္ေန ၊ အႏၲရာယ္ရွိေနတယ္ေလ ။ ဒါေၾကာင့္ ကြၽန္ေတာ္ Yes ေကာ No ေကာႏွစ္မ်ိဳးလုံးေျပာရပါတယ္ ။

ခင္ဗ်ားစေရးခဲ့တဲ့အခ်ိန္ထက္စာရင္ယေန႕အခ်ိန္မွာ ကဗ်ာကအေရးမလုပ္တဲ့ ( ဝါ ) ကဗ်ာနဲ႕ေဝးေနၾကရတဲ့လူေတြ နည္းသြားလား ၊ မ်ားလာလား။

" ကဗ်ာအမ်ားစုကလူအမ်ားစုကို အဖက္မလုပ္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ လူအမ်ားစုကလည္း ကဗ်ာကို အေရးမလုပ္ၾကဘူး" လို႕ ကြၽန္ေတာ္ ေရးခဲ့ေျပာခဲ့တာ ရွိပါတယ္ ။ အဲ့အခ်ိန္တုန္းက အဂၤလန္မွာ အမွန္တကယ္ျဖစ္ပ်က္ခဲ့တဲ့ကိစၥရွိပါေသးတယ္ ။ ပုံႏွိပ္ကဗ်ာမွာ အခြင့္ထူးခံအမ်ိဳးသား ( ေယာက္်ား ) ေတြ ၊ လူလတ္တန္းစားအလႊာနဲ႕တကၠသိုလ္ပညာတတ္ ကဗ်ာဆရာေတြ ( ရဲ့ကဗ်ာေတြ ) ပဲ ပါဝင္ေနတဲ့ ကိစၥ ။ ဒါေပမယ့္ ယေန႕အခ်ိန္မွာေတာ့အဲ့လိုဝိေသသေတြလည္းမရွိတဲ့ ၊ ဟိတ္ၾကီးဟန္ၾကီးလုပ္ၾကမွာလည္း မဟုတ္တဲ့ ၊ စာအုပ္ေတာင္ထုတ္ၾကမွာမဟုတ္တဲ့ကဗ်ာဆရာေတြ အေျမာက္အမ်ားရွိေနပါျပီ ။ ၁၉၅၉ ခုႏွစ္မွာ Michael Horowitz က NewDepartures မဂၢဇင္းကို ထုတ္ေဝျပီး ကဗ်ာဆရာေတြ perform လုပ္ႏိုင္ၾကဖို႕အတြက္ LiveNew Departures ဆိုတဲ့ကဗ်ာရြတ္ပြဲကို အစျပဳက်င္းပေပးခဲ့တယ္ ။ အဲ့အစီအစဥ္ကေနျပီးေတာ့ဒီႏိုင္ငံမွာ ကဗ်ာရြတ္ပြဲေတြ ဝက္ဝက္ကြဲထြန္းကားမ်ားျပားလာေစခဲ့တယ္ ။ ကြၽန္ေတာ္ငယ္ငယ္တုန္းကဆိုျဗိတိန္မွာ တစ္ႏွစ္လုံးေနမွ ကဗ်ာရြတ္ပြဲ ၁၀ ပြဲေလာက္ပဲရွိခဲ့တယ္ ။ ခုဆိုရင္ ေထာင္နဲ႕ခ်ီရွိေနျပီ။ ကဗ်ာအမ်ိဳးမ်ိဳးအစားစားကို က်ယ္က်ယ္ျပန္႕ျပန္႕ျဖစ္ေစခဲ့တာေပါ့ ။ ဆိုလိုတာက ခုဆိုရင္ပုံႏွိပ္ေဖာ္ျပခံရတဲ့ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ ကဗ်ာဆရာေတြ အားလုံးအနက္ တခ်ိဳ႕ကသာ ပညာတတ္ေတြ အကဲဒမစ္ေတြပါ။ ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ခက္ခက္ခဲခဲကဗ်ာၾကီးေတြပဲ ပုံႏွိပ္ေဖာ္ျပခံရႏိုင္တဲ့ေန႕ရက္ေတြဟာကုန္ဆုံးသြားလို႕ ၊ အျပီးအပိုင္ကို ကုန္ဆုံးသြားလို႕ပါပဲ ။ ယေန႕ေခတ္မွာ ကဗ်ာဆရာတစ္ေယာက္ဟာသူေျပာခ်င္တာကို သိပ္ရွင္းရွင္းလင္းလင္းပဲေရးေရး သိပ္ရွုပ္ရွုပ္ေထြးေထြးပဲေရးေရး (ကဗ်ာကေကာင္းေနမယ္ဆို ) အေၾကာင္းမဟုတ္ေတာ့မွန္း သိၾကရပါျပီ ၊ ကဗ်ာကေကာင္းေနသေရြ႕ေပါ့ေလ။ ကဗ်ာကေကာင္းေနသေရြ႕ လူတိုင္းအတြက္ ေနရာရွိပါတယ္ ။ ဘာအမ်ိဳးအစားပဲျဖစ္ျဖစ္ ၊ ဘယ္လိုယုံၾကည္ခ်က္ပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ဘယ္လိုအေရာင္အေသြးပဲျဖစ္ျဖစ္ ၊ ဘယ္လိုလိင္ဦးစားေပးပဲျဖစ္ျဖစ္ ၊ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ဘယ္လိုပဲျဖစ္ျဖစ္ကဗ်ာဆရာေကာင္းအားလုံးအတြက္ ေနရာရွိပါတယ္ ။ လူတိုင္းအတြက္ ေနရာရွိပါတယ္ ။

ခင္ဗ်ား စာစေရးခဲ့တဲ့အခ်ိန္မွာဘယ္အၾကံဉာဏ္က အေထာက္အကူအျဖစ္ခဲ့ဆုံးလဲ ။

New Yorkျမိဳ႕ ၊ ၁၉၆၄ ခုႏွစ္ ၊ ႏွစ္သစ္ကူးေန႕ ၊ နံနက္ ၁၀ နာရီ တဝိုက္ ၊ ေကာ္ဖီဆိုင္တစ္ဆိုင္မွာတုန္းကေပါ့။ " ဘယ္သူေတြ ကဗ်ာထြက္ရြတ္ၾကမွာလဲေဟ့ " ဆိုျပီး ကြၽန္ေတာ့္ကိုပါ ရြတ္ဖို႕ေတာင္းဆိုၾကတယ္။ အဂၤလိပ္မိတ္ေဆြတခ်ိဳ႕ရယ္ ၊ Allen Ginsberg နဲ႕ Peter Orlovsky တို႕အပါအဝင္ အေမရိကန္ေျခာက္ေယာက္ေလာက္ရယ္ ထြက္ရြတ္ၾကတယ္ ။ Allen က အရမ္းသေဘာေကာင္းတာပဲ ။ ကြၽန္ေတာ္ရြတ္တာကို အဆုံးထိနားေထာင္ေပးျပီး ခုလိုေျပာတယ္ ။ " အင္း ၊ ခင္ဗ်ားက တင္းက်ပ္တဲ့ ပုံသ႑ာန္ေတြ ဘာေတြနဲ႕ ေရးေတာ့ ခင္ဗ်ားရဲ့ကဗ်ာေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ေတာ္ေတာ္ကို ကသီလင္တျဖစ္ေနတယ္ ။ ဒါသဘာဝက်ပုံမေပၚဘူး ။ ကိုယ့္စကားေျပာပုံကို ကိုယ္ျပန္နားေထာင္ျပီး အဲ့နရီေတြကို ယူအသုံးခ်သင့္တယ္ထင္တယ္ ။ ကိုယ့္ပင္ကိုအသံထဲကနရီေတြကိုနားေထာင္ျပီး ကဗ်ာကိုထိန္းေက်ာင္းေမာင္းႏွင္ဖို႕အသုံးခ်ရမယ့္အျပင္ ကိုယ့္ကဗ်ာပါဒေတြ ဘယ္ေလာက္ရွည္သင့္တိုသင့္လဲဆိုတာကိုအေျဖထုတ္ဖို႕ပါ အသုံးခ်ရမယ္ " စသျဖင့္ေပါ့ေလ ။ျပီး " အင္း ခင္ဗ်ားအေမအေၾကာင္းေရးထားတဲ့ကဗ်ာေလ ၊ လြတ္လပ္ကာရန္နဲ႕ေရးထားတဲ့တစ္ပုဒ္ေလ ၊ အဲ့တစ္ပုဒ္ကိုေတာ့ တျခားလူေတြရဲ့ကဗ်ာေတြထက္ကို ပိုၾကိဳက္တယ္ " လို႕ပါထပ္ေျပာတယ္ ။Allen ဟာ တစ္ဖက္သားအေပၚ အရမ္း အရမ္းကို စာနာနားလည္ႏိုင္စြမ္းရွိတဲ့ ကဗ်ာဆရာတစ္ဦးပါ ။ လူအေျမာက္အမ်ားကို ကူညီခဲ့တဲ့ မဟာကဗ်ာဆရာၾကီးတစ္ဦးပါ ။ သူ႕အၾကံဉာဏ္ဟာ ကြၽန္ေတာ္ရခဲ့တဲ့ အေကာင္းဆုံးအၾကံဉာဏ္ပါပဲ ။


စာဖတ္သူေတြကို စိတ္ထဲသတ္သတ္မွတ္မွတ္ထားျပီး စာေရးပါသလား ။

ကြၽန္ေတာ္စာေရးတဲ့အခါ မၾကာခဏဆိုသလို နရီကို စည္းခ်က္လိုက္ၾကည့္တယ္ ၊ ဒါမွမဟုတ္ ကဗ်ာနဲ႕လိုက္ဖက္မယ့္နရီကို ၾကိဳးစားရွာၾကည့္တယ္ ။ ျပီး စာဖတ္သူကိုလည္း နည္းနည္းေတာ့ ထည့္စဥ္းစားပါတယ္ ။ တစ္ခါတေလ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ကို တစ္စုံတစ္ေယာက္အတြက္သီးသန္႕ရည္ရြယ္ျပီးေရးတယ္ ၊ တစ္ခါတေလ နာမည္ေတြပါ တပ္ေပးတယ္ ၊ တစ္ခါတေလက် စဥ္းစားမိတယ္ " အင္း အဲလ္ဘတ္က ဒါကို နားလည္ပါ့မလား ၊ ဆီလီယာက ဒါကို ၾကိဳက္ပါ့မလား ၊ သူတို႕ေတြ ဒါကို ရယ္ၾကပါ့မလား " စသျဖင့္ေပါ့ ။ ကေလးေတြအတြက္ျပဇာတ္တစ္ပုဒ္ ေရးေနတဲ့အခါမ်ိဳးမွာဆို ကြၽန္ေတာ့္ေျမးေတြကိုထည့္ေတြးမိျပီး " လိုလာကဒါကို နားလည္ပါ့မလား ။ လိုလာက ဒီျပဇာတ္ကို ၾကိဳက္ပါ့မလား ။ ဒီျပဇာတ္မွာ လိုလာ ဘာမ်ားၾကိဳက္မလဲဘာမ်ားလုပ္ခ်င္မလဲ ။ လိုလာက ျမင္းပုေလးေတြ အရမ္းၾကိဳက္တယ္ ။ ဒီျပဇာတ္ထဲ ျမင္းပုေလးတစ္ေကာင္ေလာက္ထည့္ေရးဦးမွပဲ " လို႕ပါ စဥ္းစားမိတာမ်ိဳးေတြေပါ့ ။ ဆိုေတာ့ တစ္ဦးတစ္ေယာက္ကိုသီးသန္႕ရည္ရြယ္ျပီးေရးမယ္ဆိုရင္ အဲ့လူကိုစိတ္ထဲထည့္ထားျပီးေရးတာဟာ သိပ္ေကာင္းတယ္လို႕ထင္ပါတယ္။ စစခ်င္းမူၾကမ္းကို ေရးေနတဲ့အခ်ိန္မွာေတာ့ အဲ့လိုထည့္စဥ္းစားဖို႕ လိုကိုလိုတယ္လို႕ေတာ့မဟုတ္ဘူးဆိုေပမယ့္အဲ့မူၾကမ္းကို ' ျပန္'ေရးတဲ့အခ်ိန္မွာေတာ့ " သူ႕အတြက္ ဒါက အဆင္ေျပပါ့မလား" လို႕ ေတြးမိဖို႕လိုပါတယ္ ။ ကေလးစာေပေရးသားသူ စာဆိုေတာ္ၾကီးေတြဟာ ကေလးတစ္ေယာက္ေယာက္ကို/ ကေလးတစ္စုတစ္ဖြဲ႕ကို သီးသန္႕ရည္ရြယ္ျပီး ေရးသားၾကသူေတြျဖစ္ပါတယ္ ။ ဥပမာ လူးဝစ္ကာ႐ိုးလ္ဟာအဲလစ္အတြက္ေရးတယ္ ( အဲလစ္ရဲ့ တကယ့္ဘဝအေၾကာင္း ) ၊ အက္ဒ္ဝါဒ္လီယာက သူ႕မိတ္ေဆြေတြရဲ့ကေလးေတြအတြက္ေရးတယ္ စသျဖင့္ေပါ့ ။ ကေလးေတြအကုန္လုံးအတြက္ရည္ရြယ္ျပီး ေယဘုယ်ဆန္ဆန္ၾကီးေတြမေရးဖို႕( အလုပ္ျဖစ္မွာမဟုတ္လို႕ ) နဲ႕ အရြယ္ေရာက္လူၾကီးေတြအကုန္လုံးအတြက္ရည္ရြယ္ျပီးေတာ့လည္း  ေယဘုယ်ဆန္ဆန္ၾကီးေတြမေရးဘဲ ကိုယ့္မိတ္ေဆြေတြအတြက္( ဆႏၵရွိရင္ ကိုယ့္ရန္သူေတြအတြက္ပါ ) ေရးဖို႕ဟာ ေကာင္းမြန္တဲ့လမ္းညႊန္ခ်က္ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္စုံတစ္ေယာက္ကို စိတ္ထဲထားတန္ထားျပီးေရးပါ ။ ဒါမွမဟုတ္ 'ျပန္'ေရးတဲ့အခ်ိန္မွာ တစ္စုံတစ္ေယာက္ကိုစိတ္ထဲထားပါ ။ ကဗ်ာဆိုတာ လက္ေဆာင္တစ္ခုပါ ။ သူ႕ရဲ့တစ္ခုတည္းေသာရည္ရြယ္ခ်က္ကလည္း" ေပး " ဖို႕ပါ ။ ဆိုလိုတာက ကိုယ့္အတြက္ပဲကိုယ္ေရးတာဟာ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ပဲစိတ္ေက်နပ္ေစႏိုင္မွာ ၊ တျခားလူေတြအတြက္ အလကားပဲ ။ ကဗ်ာဟာ လက္ေဆာင္ပါ ၊ ျဖန္႕ထားတဲ့လက္ေတြနဲ႕သာေပးလိုက္ၾကစမ္းပါ ။

ဟံလင္း

No comments:

Post a Comment