Photos

Photos
ကုိယ့္ဒုကၡေတြကုိ ၿပန္စစ္ဖုိ႔ ပ်င္းတဲ့အခါ ၊ သူတစ္ပါး ဒုကၡေတြကုိ ကြန္ပစ္ၿပီး ကုိယ့္ခႏၶာေပၚ တင္ယူလာပါတယ္ ။ ခင္ဗ်ား ဒုကၡ ၊ ကၽြန္ေတာ့္ ဒုကၡေတြဟာ ဘာမွ မဟုတ္ဘူးဆုိတာ ေတြးမိတဲ့ အခါ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အတူရယ္ေမာၾကရေအာင္ပါ။ ကမၻာၾကီးက ဆလုိက္ထုိးၿပတာ ခံစားၾကည့္ၾကရင္းေပါ့

Tuesday, April 23, 2013

ေခတ္ေပၚ ၊ ေခတ္ျပိဳင္ႏွင့္ ၂၁ ရာစုျမန္မာကဗ်ာ႐ႈခင္း

ေခတ္ေပၚ ၊ ေခတ္ျပိဳင္ႏွင့္ ၂၁ ရာစုျမန္မာကဗ်ာ႐ႈခင္း

(၁)
            ကၽြန္ေတာ္တို႔ျမန္မာကဗ်ာဟာ ၂၁ ရာစုရဲ႕ ပထမဆယ္စုႏွစ္အတြင္းေရာက္ရွိလာပါျပီ။ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ၂၁ ရာစုထဲပဲေရာက္လာ သလား ၊ ကမာၻၾကီးရဲ႕ ၂၁ရာစုထဲေရာက္လာျပီလားဆိုတာေတာ့ ေစာဒကတက္စရာပါပဲ။ ဒီမွာ ေခတ္ေပၚကဗ်ာေပၚထြန္းစက အေမရိက မွာ L=A=N=G=U=A=G=E= Poetry ေပၚေနပါျပီ။ ဒီမွာ Robert Frost ကိုအေရးတယူလုပ္ေနတုန္းက အေမရိကမွာ John Ashbery ဟာ ထိပ္တန္းကဗ်ာဆရာ စာရင္း၀င္ေနပါျပီ။ ဒီမွာ ေခတ္စမ္းကဗ်ာေရးေနတုန္းက ယူေကမွာ တီအက္စ္ အဲလိယစ္တ္ဟာ The Wasteland ကဗ်ာရွည္ၾကီးကို ေရးျပီးပါျပီ။ ေခတ္ျပိဳင္ကိစၥကို ေျပာတာပါ။ ျမန္မာေခတ္ျပိဳင္နဲ႔ ကမာၻေခတ္ျပိဳင္။
nolvadex online buy-buy cheap nolvadex-online nolvadex buy

(၂)
            ကၽြန္ေတာ္တို႔လက္ရွိျမန္မာကဗ်ာေလာကမွာ `ေခတ္ျပိဳင္´ဆိုတဲ့ အသံုးအႏႈံးဟာတေျဖးေျဖးနဲ႔ တြက္က်ယ္စျပဳလာပါျပီ။ ဒီ ၂၀၀၉ ခုႏွစ္မွာပဲ ၊ စိတ္ကူးခ်ိဳခ်ိဳစာအုပ္တိုက္ထုတ္ `ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာအခ်ိဳ႕´နဲ႔ `ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာရွည္အခ်ိဳ႕´လို႔ ကဗ်ာစာအုပ္ႏွစ္အုပ္ကို `ေခတ္ျပိဳင္´ ေခါင္းစဥ္တပ္ျပီး သံုးစြဲထားတာေတြ႕ရပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ကိုယ္တိုင္လည္း `ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာရဲ႕ ပံုသ႑ာန္´ လို႔ေဆာင္းပါး ေရးထားတာရွိပါတယ္။ (`ကဗ်ာဘ၀ရွာေတာ္ပံု´ ၊ ၂၀၀၉)။ ရွိရင္းစြဲအစဥ္အလာကဗ်ာ ၊ ေခတ္ေပၚကဗ်ာတို႔နဲ႔ ကြာျခားတဲ့ကဗ်ာအျဖစ္ ေခၚေ၀ၚသတ္မွတ္ခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။ လႈိင္းသစ္မဂၢဇင္းမွာလည္းျငိဏ္းေ၀ရဲ႕ `ေခတ္ျပိဳင္ျမန္မာကဗ်ာေဗဒလမ္းေၾကာင္း´ေဆာင္းပါးဆက္ ကိုေတြ႕ရပါတယ္။ လႈိင္းသစ္မဂၢဇင္းအမွတ္ ၃ မွာ မင္းခ်မ္းမြန္ရဲ႕ `ေခတ္ျပိဳင္ျမန္မာေမာ္ဒန္ကဗ်ာေလာက´ဆိုတဲ့ အသံုးအႏံႈးလည္းေတြ႔ ရွိရပါတယ္။ ခက္တာက `ေခတ္ျပိဳင္´ အသံုးအႏံႈးကိုအရပ္သံုးအဓိပၸါယ္နဲ႔သံုးတာလား ၊ ကဗ်ာေဗဒ (၀ါ) ကဗ်ာပညာရပ္ဆိုင္ရာ အသံုးအ ႏႈံးအျဖစ္သံုးတာလားဆိုတာ မကြဲျပားျခင္းပါပဲ။
ေခတ္ေပၚကဗ်ာကိုပဲ ၾကည့္ၾကပါစို႔။ အရပ္သံုးစကားနဲ႔ဆို`ေခတ္ေပၚ´ဟာ `ကာလေပၚ´၊ သို႔မဟုတ္ `ေခတ္မွာေပၚလာေသာ´ ဆိုတဲ့ နာမ၀ိေသသနအဓိပၸါယ္သက္ေရာက္ပါတယ္။ ေခတ္ကာလ(Time) ကိုအေျချပဳတဲ့သေဘာပါ။ `ေခတ္ေပၚ´ကဗ်ာလို႔(မ်က္ေတာင္ အဖြင့္အပိတ္နဲ႔)ဆိုလိုက္ရင္ေတာ့ သီးျခားကဗ်ာအမ်ိဳးအစားတစ္ခုရဲ႕ နာမည္အေခၚအေ၀ၚကိုရရွိပါတယ္။ အစဥ္အလာေလးလံုးစပ္ကဗ်ာ နဲ႔ ကြဲျပားျခားနားတဲ့ ကဗ်ာအမ်ိဳးအစားမွန္းကဗ်ာဖတ္သူတို႔သိၾကပါတယ္။ `ကာလေပၚ´ ဆိုတဲ့ အဓိပၸါယ္မ်ိဳးမဟုတ္ပဲ သီးျခားကဗ်ာေဗဒ နဲ႔ ကဗ်ာေရးဖြဲ႕နည္းစနစ္တစ္မ်ိဳးအျဖစ္အတည္ျပဳလက္ခံထားၾကတဲ့ အမည္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီ`ေခတ္ေပၚ´ကဗ်ာကိုလည္းရည္ရြယ္ခ်က္ရွိရွိ နဲ႔ တည္ေဆာက္ခဲ့ၾကတာျဖစ္ပါတယ္။ ၁၉၆၈ သေျပၫိဳကဗ်ာ၀ပ္ေရွာ့ ၊ ၁၉၆၈/၆၉`ေခတ္ေပၚကဗ်ာေၾကျငာစာတမ္း´၊နဲ႔ ၁၉၆၈ `ထင္႐ူး ပင္ရိပ္´တို႔ဟာ `ေခတ္ျပိဳင္´ ကဗ်ာရဲ႕သမိုင္းအစေတြပါပဲ။ `ေမာ္ဒန္´ ကဗ်ာလို႔လည္း ေရာေရာေႏွာေႏွာေခၚခဲ့ၾကပါေသးတယ္။ သစၥာနီရဲ႕ `ေမာ္ဒန္ရွင္းတမ္း . . . . ´ေဆာင္းပါးေပါင္းခ်ဳပ္ထဲမွာ ေဟာသလိုေတြ႕ရွိရပါတယ္။
`အဲဒီအခ်ိန္(၇၀)ခုႏွစ္တစ္၀ိုက္မွာ မိုးေ၀ကဗ်ာေတြနဲ႔ အတူေခတ္စားစျပဳလာတဲ့ကဗ်ာ၀ါဒ တစ္ရပ္ကေတာ့ ေမာ္ဒန္                           ကဗ်ာအယူအဆျဖစ္ပါတယ္။ ေမာ္ဒန္ကဗ်ာက အစ္ဇင္းအသစ္ ၊ သီအိုရီအသစ္ ၊ နိမိတ္ပံုအသစ္ ၊ အတတ္ပညာအသစ္ေတြကို ေတာင္းဆိုလာပါတယ္။ မိုးေ၀ကဗ်ာသမားေတြလည္း ေမာ္ဒန္အယူအဆနဲ႔ ထိပ္တိုက္ေတြ႕ၾကရပါတယ္။ ေနာက္ဆံုးေတာ့ ဒဂုန္တာရာလမ္းၫႊန္မႈေပးတာကိုပဲ သူတို႔ခံယူခဲ့ၾကတယ္။´ (စမန ၁၅၄)။
အဲဒီတုန္းက`ေတာ္လွန္ကဗ်ာ´ဆိုတာလည္းေပၚလာခဲ့ပါေသးတယ္။ နတ္ႏြယ္ကို ကိုးကားရရင္ ––
`၁၉၆၉။
သည္တုန္းက ကဗ်ာအယူအဆမ်ား လႈပ္ခတ္လွ်က္ရွိသည္။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာႏွင့္ ျမိဳ႕ျပခံစားမႈ။ ေက်းလက္အာ႐ံုႏွင့္  ေမာ္ဒန္ေပၚယဲ့ထရီ။ ကာရန္ႏွင့္အသံစီးဆင္းမႈ ၊ ရစ္သမ္နဲ႔ နရီစည္းခ်က္မ်ား ၊ ကဗ်ာလက္နက္ထက္ျမက္ေရး ၊ကဗ်ာႏွင့္ ေလာကအျမင္ ၊ အစဥ္အလာႏွင့္ကာရန္မဲ့ ၊ အႏုပညာပံု႑ာန္ႏွင့္အေၾကာင္းအရာ က်ယ္ျပန္႔မႈ။´
ဤကာလမွာပင္ ေတာ္လွန္ကဗ်ာထြက္ေပၚလာသည္။
- – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – - – -
ေတာ္လွန္ကဗ်ာတြင္ ပါ၀င္ေရးသားခဲ့ၾကေသာကဗ်ာဆရာမ်ားသည္အမ်ားအားျဖင့္ ထိုစဥ္က မိုးေ၀မဂၢဇင္းတြင္                                အဓိကထားေရးသားေနၾကသူမ်ားျဖစ္သည္။ အေၾကာင္းမွာ ၊ သူတို႔၏ စူးရဲေသာအေတြးအျမင္ ၊ ေခတ္မီတိုးတက္                             ေသာအေၾကာင္းအရာ ၊ တီထြင္ဆန္းသစ္ေသာအေရးအဖြဲ႕တို႔ကို ေဖၚျပေပးေနေသာ မဂၢဇင္းဟူ၍လည္းထိုစဥ္က                              မိုးေ၀မဂၢဇင္းတစ္ေစာင္ေလာက္သာရွိခဲ့တာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ယင္းေၾကာင့္လည္းသူတို႔၏ ကဗ်ာမ်ားကို“မိုးေ၀ကဗ်ာ´´ဟု ယေန႔တိုင္ေခၚေ၀ၚသံုးစြဲေနၾကျခင္းျဖစ္သည္။       (စမန ၁၀၆ – ၁၀၇)။
အထက္ပါေကာက္ႏႈတ္ခ်က္မွာေတာ့ ကဗ်ာအတတ္ပညာနဲ႔ ပတ္သက္လို႔`တီထြင္ဆန္းသစ္ေသာအေရးအဖြဲ႕´ဆိုတာရွိပါ တယ္။ အဲဒီ`တီထြင္ဆန္းသစ္´တဲ့အေရးအဖြဲ႕ေတြနဲ႔ `ေမာ္ဒန္´ရဲ႕`သီအိုရီအသစ္´၊`နိမိတ္ပံုအသစ္´၊`အတတ္ပညာအသစ္´တို႔နဲ႔ ဘယ္လိုမ်ားကြာျခားခဲ့ပါလိမ့္။ ဘာေတြမ်ားကြာျခားခဲ့ပါလိမ့္။ ကြာျခားမႈေတြရွိခဲ့လို႔ပဲ သစၥာနီဟာ `ေမာ္ဒန္အယူအဆေတြနဲ႔ မိုးေ၀ကဗ်ာ သမားေတြထိပ္တိုက္ေတြ႕ခဲ့တယ္´လို႔ေျပာတာပဲလို႔ယူလို႔ရ၏ေပါ့။ ဒဂုန္တာရာ ၀င္ေျဖရွင္းေပးရတဲ့အထိေပါ့။ အဲဒီ`ေမာ္ဒန္အယူအဆ´ သမားေတြဟာ `မိုးေ၀ကဗ်ာ´သမားေတြနဲ႔ ထိပ္တိုက္ေတြ႕ခဲ့တာ `ေတာ္လွန္ကဗ်ာ´သမားေတြနဲ႔လည္းထို႔အတူပဲလို႔ယူဆရမွာပဲျဖစ္ပါ တယ္။ `ေမာ္ဒန္´ကတစ္ဘက္ ၊ `မိုးေ၀´နဲ႔ `ေတာ္လွန္´ကတစ္ဘက္။ နတ္ႏြယ္ဆီကပဲ သဲလြန္စထပ္ရတာက ––

`ဤေနရာတြင္မ်က္ေမွာက္ေခတ္ကိုထင္ဟပ္ေသာကဗ်ာမ်ားအရ မိမိအသံုးျပဳထားသည္ကို စာဖတ္သူမ်ားသတိျပဳမိပါလိမ့္မည္။ စကားလံုးကို တိုတိုသံုးရလွ်င္ မ်က္ေမွာက္ေခတ္ကဗ်ာမ်ားဟု ဆိုႏိုင္ပါသည္။ အက်ယ္ကိုဆိုရလွ်င္မ်က္ေမွာက္ေခတ္ႏိုင္ငံေရး ၊ လူမႈေရး ၊ စီးပြားေရးတို႔ကို ထင္ဟပ္ေသာ ကဗ်ာမ်ားျဖစ္ပါသည္။ . . . ျပည္သူလူထု ၾကံဳေတြ႕ေနရေသာ စား၀တ္ေနေရးျပႆနာ ၊ လူတန္းစားကြာဟမႈမွျဖစ္ေပၚလာေသာ ပဋိပကၡမ်ား ၊ ႏိုင္ငံတကာတြင္ ထိုစဥ္က ေရွ႕တန္းေရာက္ေနေသာ ျငိမ္းခ်မ္းေရး ၊ နယ္ခ်ဲ႕ဆန္႔က်င္ေရး ၊ အမ်ိဳးသားလြတ္ေျမာက္ေရးႏွင့္                          အသားအေရာင္ခြဲျခားမႈဆန္႔က်င္ေရးတို႔ျဖစ္သည္။. . .  ယင္းကဗ်ာမ်ားသည္ ေနာင္အခါလူအမ်ားက “မိုးေ၀ ကဗ်ာ´´၊“ေခတ္ေပၚကဗ်ာ´´၊“ေတာ္လွန္ကဗ်ာ´´ဟုေခၚေသာကဗ်ာေခတ္တစ္ေခတ္၏မူလအစပင္ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။´  (စမန ၄၁ – ၄၂)။
ဒီေနရာမွာ ၊ အထက္မွာပါရွိတဲ့အတိုင္း ဒဂုန္တာရာ၀င္ေျဖရွင္းေပးလိုက္ေတာ့ `ေမာ္ဒန္ကဗ်ာ´ဟာ `ေခတ္ေပၚကဗ်ာ´ျဖစ္ သြားျပီး `မိုးေ၀ကဗ်ာ´ ၊ `ေတာ္လွန္ကဗ်ာ´ တို႔နဲ႔ေပါင္းစပ္သြားတယ္ဆိုတဲ့သေဘာကိုေတြ႕ရွိရပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္းမွာ `မိုးေ၀ကဗ်ာ´ နဲ႔ `ေတာ္လွန္ကဗ်ာ´တို႔ေပ်ာက္သြားျပီး `ေခတ္ေပၚကဗ်ာ´ပဲက်န္ရွိခဲ့ပါတယ္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ေျပာရရင္`မိုးေ၀ကဗ်ာ´နဲ႔ ´ေတာ္လွန္ ကဗ်ာ´ဟာမေပ်ာက္သြားပဲ `ေခတ္ေပၚကဗ်ာ´ထဲ၀င္ပူးေပါင္းလိုက္တာလားဆိုတာေတြးေတာစရာျဖစ္လာပါတယ္။ `ေမာ္ဒန္ကဗ်ာ´ ဘယ္ေပ်ာက္သြားသလဲဆိုတာ လုိက္ရွာၾကည့္ေတာ့ သစၥာနီရဲ႕ `ေမာ္ဒန္ရွင္းတမ္း . . . .´မွာ ေအာက္ပါအတိုင္းေတြ႕ရွိရပါတယ္ ––
`. . . . “ေဩာ္ ၊ ေမာ္ဒန္ကဗ်ာဆိုသည္ကား ေခတ္ျပိဳင္၀ါဒကိုး´´ ဟူေသာ(ဒဂုန္တာရာ၏) အဆိုျဖစ္သည္။ထိုစကားႏွင့္အတူ ေခတ္ျပိဳင္ခံစားမႈဆိုေသာစကားလည္းေခတ္စားလာပါတယ္။ သူ႔ (ဒဂုန္တာရာ့) ဩဇာသက္  ေရာက္ေသာလူငယ္မ်ားက ဆင့္ကဲဆင့္ကဲလက္ခံသံုးစြဲရာမွ ေမာ္ဒန္ကဗ်ာဆိုေသာစကားလံုးမွာ ေခတ္ေပၚကဗ်ာဟူေသာ အသံုးအႏႈံးျဖင့္ အေျခက်ေနျပီးကာမွ မလိုခ်င္ဘဲ ထပ္ရေသာမယားငယ္လို ေခတ္ျပိဳင္ ၊ ေခတ္ျပိဳင္ခံစားမႈ စေသာစကားလံုးမ်ားႏွင့္ ႐ႈပ္ေထြးလာရျပန္ေတာ့သည္။ . . . ေခတ္ေပၚကဗ်ာတြင္ အေရးၾကီးဆံုးေသာစကားလံုးမွာ  ေခတ္ေပၚအာ႐ံုခံစားမႈ (modern sensibility) ျဖစ္ပါသည္။ ေခတ္ျပိဳင္ခံစားမႈမဟုတ္ပါ´။ (စမန ၁၉ – ၂၀)
အထက္ပါကိုးကားခ်က္အရ ၊ သစၥာနီဟာ `ေမာ္ဒန္´ ၊ `ေခတ္ေပၚ´ ၊`ေခတ္ျပိဳင္´စတဲ့အသံုးအႏႈံးေတြကိုခြဲျခားထားခ်င္ပံုရပါ တယ္။ သစၥနီဟာ `ေခတ္ေပၚကဗ်ာ´ကိုလက္ခံေပမယ့္ `ေမာ္ဒန္´ဆိုတဲ့ အသံုးအႏႈံးကိုလည္းပစ္ပယ္ခ်င္ပံုမရျပန္ဘူး။ စာအုပ္နာမည္ကို က`ေမာ္ဒန္ရွင္းတမ္း . . . .´။ အဲဒီစာအုပ္ထဲမွာပဲ `ေခတ္ေပၚကဗ်ာ၏ ဂုဏ္ရည္တစ္ခ်ိဳ႕´ေခါင္းစဥ္နဲ႔ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ရွိပါတယ္။ အဲဒီ `ေခတ္ေပၚကဗ်ာ´ဟာ သစၥာနီဆိုလိုတဲ့ `ေမာ္ဒန္ကဗ်ာ´ ဟုတ္မဟုတ္ေတာ့ အတိအက်ေရးသားထားတာမေတြ႕ရပါဘူး။ ဆိုလိုတာက ၊ `ေမာ္ဒန္´=`ေခတ္ေပၚ´လို႔ အတိအလင္းေရးသားထားတာမေတြ႕ရပါဘူး။ သစၥာနီဟာ`ေခတ္ျပိဳင္`၊`ေခတ္ျပိဳင္ခံစားမႈ´ကိုလည္းလက္ခံ ခ်င္ပံုမေပၚဘူး။ အဲဒီစာအုပ္ရဲ႕ စာမ်က္ႏွာ (၁၁)မွာပဲ ဒဂုန္တာရာရဲ႕ `ေမာ္ဒန္ကဗ်ာဆိုတာ ေခတ္ျပိဳင္ခံစားမႈကိုေရးဖြဲ႕ျခင္း´ဆိုတဲ့ အဆို ေပၚျပန္လည္ရွင္းလင္းေခ်ပထားတာကေတာ့ `ေခတ္ျပိဳင္ခံစားမႈျဖင့္ ေခတ္ျပိဳင္အေျခအေနကို ေမာ္ဒန္သမားမ်ားသာမဟုတ္ဘဲ အစဥ္အ လာသ႐ုပ္မွန္သမားမ်ားပါေရးဖြဲ႕ေနျခင္း ၊ ေရးဖြဲ႕ႏိုင္ခြင့္ရွိျခင္း´လို႔ေတြ႕ရပါတယ္။ ဒီမွာ ႐ႈပ္ေထြးေနတာက အယူ၀ါဒနဲ႔ ကဗ်ာ(ေဗဒ) ပံု႑ာန္(၀ါ) ကဗ်ာတည္ေဆာက္ဖြဲ႕စည္းမႈကိစၥပါပဲ။ အကယ္၍အယူ၀ါဒတူျပီး ကဗ်ာပံုသ႑ာန္ေတြပဲကြာတာဆိုရင္ အယူ၀ါဒ ဦးစား ေပးသူဟာ ဘာျပႆနာလုပ္စရာလိုသလဲ(အကယ္၍ ကဗ်ာပံုသ႑ာန္တစ္မိ်ဳးပဲရွိရမယ္လို႔ မသတ္မွတ္ရင္ေပါ့)။ ကဗ်ာ(ေဗဒ) ပံုသ႑ာန္ တည္ေဆာက္ဖြဲ႕စည္းမႈဘက္ကေျပာရရင္ေတာ့ ကဗ်ာ(ေဗဒ)ပံုသ႑ာန္တည္ေဆာက္ဖြဲ႕စည္းမႈကိုယ္တိုင္ကို အေျခခံအယူ၀ါဒမေျပာင္း သည့္တိုင္ ကဗ်ာအာ႐ံုခံစားမႈေျပာင္းလဲသြားျပီဆိုတာျပေနတာပဲျဖစ္ပါတယ္။ ပံုသ႑ာန္ဟာလည္း ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ရဲ႕ အေၾကာင္း အရာတစ္ခုပဲေလ။ သစၥာနီေျပာသလိုဆိုရင္ ဒဂုန္တာရာလည္း`ေခတ္ျပိဳင္ခံစားမႈ´ကိုေလးလံုးစပ္အေျချပဳပံုသ႑ာန္နဲ႔ေရးတာပဲ ၊ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ ၊ ေအာင္ခ်ိမ့္တို႔လည္း`ေခတ္ျပိဳင္ခံစားမႈ´ကို ေမာ္ဒန္(?)/ေခတ္ေပၚကဗ်ာပံုသ႑ာန္နဲ႔ ေရးတာပဲ။ ကြဲျပားျခားနားမႈဟာ  အရင္းခံအယူ၀ါဒမဟုတ္ေတာ့ဘူး။ ကဗ်ာအျမင္ ၊ ကဗ်ာအသိ ၊ ကဗ်ာအတတ္ ၊ ကဗ်ာေဗဒျဖစ္လာျပီ။ အယူ၀ါဒဘက္ေဇာင္းေပးျခင္း အစြန္းေရာက္မႈကို ကဗ်ာေဗဒနဲ႔ျပန္ဆြဲယူလိုက္ရတာလည္းျဖစ္တယ္။ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ကို အယူ၀ါဒရဲ႕ ပါးစပ္ေပါက္အျဖစ္ကေန ကဗ်ာတစ္ ပုဒ္အျဖစ္ ၊ ကဗ်ာအျဖစ္ျပန္လုပ္ယူရတာလည္းျဖစ္ပါတယ္။ အယူ၀ါဒရဲ႕ လက္နက္ကေန လက္နက္ရဲ႕ အယူ၀ါဒအျဖစ္ေျပာင္းလိုက္တာ လည္းပါရင္ပါမွာေပါ့။ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ဟာ အယူ၀ါဒတစ္ခုရဲ႕/အတြက္လက္နက္ျဖစ္ရင္ အဲဒီလက္နက္/ကဗ်ာဟာလည္း ကဗ်ာအယူ၀ါဒ(၀ါ)  ကဗ်ာေဗဒတစ္ခုခုကိုျပေနတာလည္းျဖစ္တယ္။ အဲဒီမွာ ၊ အယူ၀ါဒနဲ႔ ကဗ်ာေဗဒရဲ႕ တင္းအားဟာ ေပၚလာေတာ့တာပါပဲ။ အဲဒီတင္းအား ကိုယ္တိုင္ဟာ အဲဒီကဗ်ာတစ္ပုဒ္ရဲ႕ အလွတရားလည္းျဖစ္လို႔ရတယ္။ အဲဒီအလွတရားဟာလည္း ထဲထဲ၀င္၀င္ေလ့လာသင့္ေသးတဲ့ အက္စ္သက္တစ္က္ (aesthetic) ကိုေျပာတာျဖစ္ပါတယ္။ ႐ုပ္လွျခင္း ၊ ႐ုပ္ဆိုးျခင္းဆိုတဲ့ အရပ္စကားမဟုတ္ပါဘူး။

(၃)

အခုလည္း`ေခတ္ျပိဳင္´ကိစၥဟာေပၚလာေနျပန္ပါျပီ။ ကၽြန္ေတာ္သိသေလာက္ကေတာ့ စိတ္ကူးခ်ိဳခ်ိဳစာအုပ္တိုက္က ထြက္တဲ့ `ေခတ္ျပိဳင္´ ကဗ်ာစာအုပ္စီစဥ္ေရြးခ်ယ္သူ မိုဃ္းေဇာ္ဟာ ေခတ္ေပၚကဗ်ာဆရာအျဖစ္ သူကိုယ္တိုင္၀န္ခံထားသူပါ။ ဒီေနရာမွာ (ကို) မိုဃ္းေဇာ္နဲ႔ ကၽြန္ေတာ္ရန္ဘက္သေဘာေဆာင္တဲ့ အေနအထားမ်ိဳး ကၽြန္ေတာ့္ဘက္ကေတာ့မရွိပါဘူး။ ကဗ်ာေရးသူအခ်င္းခ်င္းဘာ ရန္သေဘာေဆာင္စရာလိုလို႔လည္းေလ။ တားဂက္က အတူတူပဲဟာ။ ကဗ်ာျဖစ္ေျမာက္ေရးပဲ မဟုတ္ဘူးလား။ ကဗ်ာေရးသူဟာ ကဗ်ာ ေရးေနတဲ့အခ်ိန္မွာ ကဗ်ာအလုပ္ပဲလုပ္ေနရတာပဲ။ အျခားအခ်ိန္မွာေတာ့ အျခားအလုပ္ေတြလုပ္ေနမွာေပါ့။ ကဗ်ာေရးသူနဲ႔ ကဗ်ာထပ္တူ ျဖစ္ေရးဟာ အယူ၀ါဒတစ္ခုရဲ႕ အႏုပညာကို ခုတံုးလုပ္ အသံုးခ်ေရးအတြက္သံုးစြဲခဲ့တဲ့စကားပါ။ လိုရင္းျပန္ေကာက္ရရင္ ၊ (၁) မိုဃ္းေဇာ္ ဟာ ေခတ္ေပၚကဗ်ာဆရာျဖစ္တယ္။ (၂) မိုဃ္းေဇာ္ဟာ `ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာ´ဆိုတဲ့အသံုးအႏံႈးကိုသံုးတယ္။ ေခတ္ေပၚကဗ်ာဆရာဟာ `ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာ´လို႔သံုးစြဲလာတဲ့အတြက္ စဥ္းစားစရာအမွန္တကယ္ျဖစ္ရပါတယ္။ အထက္မွာ တင္ျပခဲ့တဲ့ ႐ႈပ္႐ႈပ္ေထြးေထြးသမိုင္း အေထာက္အထားေတြရွိလို႔ပါ။ ဘာသာစကားကို ေပါ့ေပါ့ဆဆသေဘာထားခဲ့ၾကတာလည္းတစ္ေၾကာင္းေပါ့။
အကယ္၍ ေခတ္ေပၚကဗ်ာဆရာေတြဟာ သူတို႔ကိုသူတို႔ ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာဆရာေတြလို႔ေျပာင္းေခၚၾကရင္ အထက္ပါ ဒဂုန္ တာရာရဲ႕ စကားနဲ႔ ကိုက္ညီတဲ့အတြက္ဘာမွေျပာစရာမလိုပါဘူး။ အရပ္သံုးစကားမွာ ေခတ္ေပၚနဲ႔ ေခတ္ျပိဳင္ဟာ အခ်ိန္ကာလအေၾကာင္း ျပဳျပီး ဖယ္လွယ္သံုးလို႔ရလို႔ပါပဲ။ ကဗ်ာ(ေဗဒ)ပညာရပ္အသံုးအႏံႈးနဲ႔ၾကည့္ရင္ေတာ့ ျပႆနာတက္ျပီ။ ဘာေၾကာင့္လည္းဆိုေတာ့ `ေခတ္ေပၚ´ ကဗ်ာဆိုတာ သဘာ၀အရေပၚလာတာမဟုတ္ပဲ ၊တမင္တီထြင္ဖန္တီးတည္ေဆာက္ျဖန္႔ခ်ိခ်ဲ႕ထြင္ထားတဲ့ကဗ်ာအမ်ိဳးအစား၊ ကဗ်ာေဗဒျဖစ္လို႔ပါပဲ။ အကယ္၍`ေခတ္ေပၚ´=`ေခတ္ျပိဳင္´ ဆိုရင္အထက္မွာပါခဲ့တဲ့ သစၥာနီရဲ႕ ဒဂုန္တာရာကို တုန္႔ျပန္စကားဆီပဲ ျပန္ေရာက္သြားပါလိမ့္မယ္။ ေခတ္ျပိဳင္ဟာေျပာင္းေနတဲ့ အေနအထားေတြနဲ႔ မေျပာင္းေသးတဲ့ အေနအထားေတြရဲ႕ လမ္းဆံုမွာရွိေနတာ ျဖစ္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ ေခတ္ျပိဳင္ကို အဲဒီဆံုပြိဳင့္လို႔ျမင္ပါတယ္။ အဲဒီဆံုပိြဳင့္ဟာလည္း ဘယ္ေခတ္မွာမဆို ၊ ဘယ္ကာလမွာ မဆိုရွိေနမွာပါ။ အဲဒီဆံုပိြဳင့္ကို ေခတ္ စမ္းၾကံဳခဲ့တယ္။ တာရာၾကံဳခဲ့တယ္။ မိုးေ၀ၾကံဳခဲ့တယ္။ ေခတ္ေပၚၾကံဳခဲ့တယ္။ အခုၾကံဳေနရျပီ။ ၾကံဳေနရျပန္ျပီေပါ့။ အဲဒီဆံုပြိဳင့္မွာပဲေနခဲ့ရင္ သူ႕ေရွ႕ေရာက္သြားတဲ့ ဆံုပြိဳင့္ရဲ႕ေနာက္မွာ သူက်န္ခဲ့မွာပဲ။ ေခတ္ျပိဳင္ရဲ႕ အေရြ႕သေဘာ။ အခ်ိန္ကာလ Time ရဲ႕တည္ရွိမႈထဲမွာပဲ Space အသစ္ေတြစူးစမ္းရွာေဖြဖန္တီးတည္ေဆာက္သြားရတာပါပဲ။ ျမစ္တစ္စင္းထဲမွာပဲလူတစ္ ေယာက္ဟာ ႏွစ္ခါနစ္မေသႏိုင္တဲ့သေဘာေပါ့။ အဲဒီေတာ့ ၊ ေခတ္ေပၚဟာေခတ္ျပိဳင္လား။ `ေခတ္ေပၚ´ကဗ်ာဟာ `ေခတ္ျပိဳင္´ ကဗ်ာ လား။
(၄)

`ေခတ္ေပၚ´ကဗ်ာဟာ `ေခတ္ျပိဳင္´ကဗ်ာမျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။ ဘာေၾကာင့္လည္းဆိုေတာ့ `ေခတ္ေပၚ´ကဗ်ာဟာ`ေခတ္ေပၚ´ ကဗ်ာအျဖစ္အခိုင္အမာရွိေနလို႔ပါပဲ။ အဲသလို အခိုင္အမာရွိေနလို႔ပဲ `ေခတ္ေပၚ´ကဗ်ာရဲ႕ စ႐ိုက္လကၡဏာေတြ ၊ ဂုဏ္အဂၤါေတြ ၊ တန္ဘိုး ေတြကိုထုတ္ျပႏိုင္ခဲ့တာပဲမဟုတ္လား။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ျမန္မာကဗ်ာေလာကမွာ `ေခတ္ေပၚ´ကဗ်ာဆိုတာ ကဗ်ာမ်က္ကန္းကိုေတာင္ ေျခာက္ေနမယ့္တေစၧလိုမ်ိဳးပါ။ ဆိုလိုတာက `ေခတ္ေပၚ´ကဗ်ာဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ျမန္မာကဗ်ာေလာကမွာ အရွိတရားဧကန္စစ္စစ္ျဖစ္ခဲ့ ျပီ။ မဂၢဇင္းေလာကမွာ ပင္မေရစီးေနရာရခဲ့ျပီ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ငယ္စဥ္က လူငယ္ေတြအတြက္ ပသို႔ဆိုေစ စံထားစရာကဗ်ာျဖစ္ခဲ့ျပီ။ ျပီးေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ၾကီးျပင္းသြားၾကတယ္။ အို . . . ေန႐ိုင္း။ အို . . . ေမာ႐ူးစိုး။ အို . . . ခင္ေအာင္ေအး။ အို . . .(ဟိုတုန္းက) ပိုင္စိုးေ၀။ အို . . . (ဟိုတုန္းက)ေနမ်ိဳး။ အဲဒီ`ေခတ္ေပၚ´ကဗ်ာအမ်ိဳးအစားဟာ တကယ္ရွိခဲ့ျပီ။ အဲဒီႏို႔သက္ခံစို႔ျပီးၾကီးျပင္းလာၾကသူေတြ ဟာ အဲဒီ`ေခတ္ေပၚ´ကဗ်ာကို အမိရင္ေျခစံုကန္ျပီး သိုက္ျမံဳက ထြက္သြားၾကေတာ့မလားကြယ္႐ို႕။ အင္းေပါ့ေလ ၊ အခုေတာ့လည္း `ေခတ္ျပိဳင္´ျဖစ္ျပီေပါ့လို႔ အက်ႌကို ႐ိႈးတိုးရွန္႔တန္႔၀တ္လို႔။ ဒါေပမယ့္ ဒီကိုယ္ၾကီးပါဗ်ာလို႔ စိတ္ေက်နပ္ေအာင္ေျပာဖိ္ု႔ကလည္း ပစၥည္း သစ္သံုးစြဲထားတဲ့ အနံ႔ကကပ္လို႔။ အဲဒီေတာ့ ၊ `ေခတ္ေပၚ´ ေပၚလည္းသံေယာဇဥ္ၾကီး ၊ `ေခတ္ေပၚ´ကိုလည္းမပစ္ရက္ ၊ သဘာ၀အရ ၾကီးျပင္းလာရျခင္းေၾကာင့္ `ေခတ္ေပၚ´ကို ေခတ္မီေအာင္ `ေခတ္ျပိဳင္´လို႔ေျပာင္းေခၚၾကေတာ့မလား။ ခက္တာက ပညတ္သြားရာဓါတ္ သက္ပါ။ ေရွးေဟာင္းေႏွာင္းျဖစ္စကားေတြ ေႏြးေထြးလံုျခံဳေအာင္ေျပာျပီး ဆက္သြားၾကရတာပဲမဟုတ္လား။ ဘယ္ကလာတယ္ေျပာလို႔ ရတယ္ ၊ ဘယ္မွာရွိေနတယ္ေျပာလို႔ရတယ္ ၊ ဘယ္ဆက္သြားမယ္ေျပာေကာင္း ေျပာလို႔ရတယ္။ ဘယ္ကလာတယ္ဟာ ဘယ္မွာရွိေန တယ္နဲ႔ ေခတ္ျပိဳင္မဟုတ္ဘူး။ဘယ္မွာရွိေနတယ္ဟာ ဘယ္ဆက္သြားမယ္နဲ႔ ေခတ္ျပိဳင္မဟုတ္ဘူး။ သက္ရွိထင္ရွားရွိေနၾကေသးတဲ့ ဒဂုန္ တာရာနဲ႔ ေအာင္ခ်ိမ့္ ၊ ေအာင္ခ်ိမ့္နဲ႔ ေမာင္ျပည့္မင္း ၊ ေမာင္ျပည့္မင္းနဲ႔ ေအာင္ျပည္စံုဟာ ေခတ္ျပိဳင္ေတြလား။ ကၽြန္ေတာ္နဲ႔စာဖတ္သူဟာ ေခတ္ျပိဳင္ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ့္ေခတ္ျပိဳင္နဲ႔ စာဖတ္သူရဲ႕ ေခတ္ျပိဳင္အခ်င္းခ်င္းကေတာ့ ေခတ္ျပိဳင္ျဖစ္ခ်င္မွျဖစ္မယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ `ေခတ္ေပၚ´ကဗ်ာ ဥခြံထဲကထြက္လာၾကတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ထြက္လာခဲ့ၾကတဲ့ `ေခတ္ေပၚ´ဥခြံဟာ ကၽြန္ေတာ္တို႔နဲ႔ ေခတ္ျပိဳင္လား။

(၅)

ေခတ္ျပိဳင္ဟာ ေျပာင္းေနတဲ့အေနအထားေတြနဲ႔ မေျပာင္းေသးတဲ့ အေနအထားေတြရဲ႕ လမ္းဆံုမွာ ရွိေနတာျဖစ္ပါတယ္။ မေျပာင္းေသးတဲ့ အေနအထားေတြဟာလည္း ေျပာင္းခ်င္မွေျပာင္းေတာ့မယ့္ အေနအထားေတြလည္းျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ႐ိုေသစြာမွတ္တိုင္စိုက္ထူေပးခဲ့မွာျဖစ္ပါတယ္။

(၆)

ကၽြန္ေတာ့္အတြက္ ကၽြန္ေတာ္အခုေလာေလာဆယ္နားလည္ထားတဲ့ ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာဟာ အဲဒီဆံုပိြဳင့္ကို စူးစမ္းျခင္းပါပဲ။ ထင္ဟပ္တာမဟုတ္ဘူး။ ျပန္လည္ေရးသားေဖၚျပတာမဟုတ္ဘူး။ စူးစမ္းတာ။ ခံစားမႈေဖၚျပတဲ့ Expressive ကဗ်ာမဟုတ္ဘူး။ လူမႈ စီးပြားေရးကိစၥေတြျပန္ေရးသားျပတဲ့ Social – Realist ကဗ်ာမဟုတ္ဘူး။ ဘာသာစကား/စာသားနဲ႔တည္ေဆာက္မႈသက္သက္/ Language – based/ Language – oriented ကဗ်ာမဟုတ္ဘူး။ ဒါေပမယ့္ အဲဒါေတြကိုလည္း နည္းေတြအျဖစ္သံုးရင္သံုးမွာပဲ။ ကၽြန္ေတာ္အခုေလာေလာဆယ္ နားလည္ထားတဲ့ ေခတ္ျပိဳင္ကဗ်ာဟာ Investigative/Exploratory စူးစမ္းရွာေဖြေဖၚထုတ္မႈကဗ်ာ မ်ိဳးျဖစ္ပါတယ္။ ကဗ်ာကို ဒီလိုေရးလို႔ရမလား (၀ါ)ဒီလိုေရးရင္ ကဗ်ာျဖစ္မလားဆိုတာကိုလည္း စူးစမ္းရွာေဖြျခင္းပဲေပါ့။



12 – Dec – 2009


မွတ္ခ်က္။             ။ ၂၀၀၉ ကေရးခဲ့တဲ့ ေဆာင္းပါးပါ – ဘယ္မွာမွမေဖၚျပရေသးပါဘူး။ အဲဒီတုန္းက `ကြန္တမ္ပိုရာရီ´ ကိစၥ ၊                                     `ေခတ္ေပၚ´ကိစၥ ၊ `ေခတ္ျပိဳင္´ကိစၥေတြကို စဥ္းစားေတြးၾကည့္မိပံုသာဓကေလးပါ။ အျခားဘာရည္ရြယ္ခ်က္မွ မရွိပါဘူး။

 http://zlkontempo.com/?p=328

No comments:

Post a Comment