Photos

Photos
ကုိယ့္ဒုကၡေတြကုိ ၿပန္စစ္ဖုိ႔ ပ်င္းတဲ့အခါ ၊ သူတစ္ပါး ဒုကၡေတြကုိ ကြန္ပစ္ၿပီး ကုိယ့္ခႏၶာေပၚ တင္ယူလာပါတယ္ ။ ခင္ဗ်ား ဒုကၡ ၊ ကၽြန္ေတာ့္ ဒုကၡေတြဟာ ဘာမွ မဟုတ္ဘူးဆုိတာ ေတြးမိတဲ့ အခါ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ အတူရယ္ေမာၾကရေအာင္ပါ။ ကမၻာၾကီးက ဆလုိက္ထုိးၿပတာ ခံစားၾကည့္ၾကရင္းေပါ့

Monday, April 22, 2013

ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ ခ်န္ထားတဲ့အရက္ (ေအာင္ခင္ၿမင့္)


 “ေအာင္ခ်ိမ့္ၾကီး ကဗ်ာဆရာေတြကုိ ေသနတ္နဲ႔ပစ္ခ်လုိက္ေတာ့
  အားလုံး အုိက္တင္အမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ လဲက်သြားၾက
  ( သူပစ္လုိက္တာက ေရေသနတ္နဲ႔ ပစ္တာ )
  ခဏေနေတာ့ အားလုံးတဟားဟားရယ္ၿပီး ထလာၾက ၊
  ကဗ်ာဆရာဆုိတာ ဘယ္ေတာ့မွ မေသဘူး ”
ေမာင္ေခ်ာႏြယ္၏ “ စစ္အတြင္းက ကြဲသြားေသာ သူငယ္ခ်င္း ညီအစ္ကုိတစ္ေတြ
ၿပန္ေတြ႕တဲ့ေန႔ ” မွ )

ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ တစ္ေယာက္ဆုံးသြားၿပီ ။သူေရွ႕မွာလည္း ေဖာ္ေ၀းတုိ႔ ၊ ဘယ္သူတုိ႔ ။သူတုိ႔ဟာ ေဟာဒီေလာကၾကီးအေၾကာင္းကုိ အလ်င္အၿမန္ဖြဲ႕ဆုိ ၊ ၿပီး ... အလ်င္အၿမန္ ထြက္သြားတဲ့ တေစၧေတြလုိပ္ပဲ ။က်န္ရစ္သူေတြမွာေတာ့ သူတုိ႔ကဗ်ာေတြဖတ္ၿပီး ၿငီးေငြ႕ေခ်ာက္ခ်ားက်န္ရစ္ခဲ့ရတယ္။လူ႔သက္တမ္းဟာ တုိသေလာက္ ကဗ်ာဆရာေတြရဲ႕ သက္တမ္း
က ပုိလုိ႔ေတာင္ တုိေသးရဲ႕ ။ဘုိင္ရြန္က ၃၆ ႏွစ္မွာ ေသတယ္။ရွယ္လီက ၃၀၊ကိတ္စ္က ၂၆ႏွစ္၊ Stendhal ကလူဟာေႏြမနက္ခင္းမွာ ေမြးလာၿပီး ၊ေန႔လည္က်ေတာ့ ေသသြားသတဲ့ ယင္ေကာင္ေတြလုိ
ပဲတဲ့။ညဆုိတာကုိ သူ ဘယ္လုိနားလည္ပါ့မလဲ။ဒါေပမယ့္ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ မေသပါဘူး။ရွယ္လီ မေသသလုိ၊(ကိတ္)စ္ မေသသလုိ ၊ ဘုိင္ရြန္မေသသလုိ ၊ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ မေသဘူး။ခင္ဗ်ားတုိ႔ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ကုိ ၿမွဳပ္မပစ္လုိက္ၾကပါနဲ႔ ။

                                   (၂)
      “အဲသည္လုိနဲ႔ နာက်င္မႈေတြလည္း အရသာၿဖစ္ခဲ့ေပါ့ ”
      ( ေမာင္ေခ်ာႏြယ္၏ အထက္တန္းက်တဲ့ ေရ ” မွ )
ေမာ္ဒန္ကဗ်ာဆရာဟာ ေမာ္ဒန္အေတြ႔အၾကဳံ (modern experience)ကုိ နာက်င္မႈနဲ႔ ဖြဲ႕ဆုိခဲ့သူပါ။
ေမာ္ဒန္ကဗ်ာဆရာမ်ားဟာ သူတုိ႔ရဲ႔ ဒဏ္ရာေတြကုိ အလြန္လွပစြာ တင္ဆက္ၿပသႏုိင္သူေတြၿဖစ္တယ္။
၁၉၈၀ နဲ႔ ၁၉၉၀ ႏွစ္မ်ားကေန ယေန႔ထိ အားေကာင္းလာတဲ့ ၿမန္မာေမာ္ဒန္ကဗ်ာေတြကုိၾကည့္ပါ။
အမ်ားစုဟာ ေမွာင္တဲ့ကာလရဲ႕ စိတၱဇနဲ႔ လူအၿဖစ္ရဲ႕ ဒုကၡေတြကုိ စီးကုံးထားတဲ့ နာက်င္မႈ ဒုိင္ယာရီ
ေတြသာ ၿဖစ္တယ္။အသက္ရွင္ၿခင္းရဲ႕ နာက်င္မႈေတြၾကားမွာ တုိက္ခတ္လာတဲ့ေအးၿမတဲ့ ေလေၿပ
ေလညင္းေတြအေၾကာင္းလည္းပါတာေပါ့ေလ။ ဒါေပမယ့္ ၿခဳံေၿပာရရင္ ေမာ္ဒန္ကဗ်ာဆရာရဲ႕ စိတၱဇ
ဟာ မည္းေမွာင္ရႈပ္ေထြးလုိ႔ လာခဲ့တယ္။ဖင္စီခံထိ ကၽြမ္းေလာင္ခဲ့ေသာ ေဆးေပါ့လိပ္တုိမ်ား ၊ ပန္းဆုိးတန္းလမ္းေဘးမ်ာ ရွားပါးေသာ penguin modern classics မ်ားကုိ ကုိင္ထားဆဲမွာပင္ ေသး ငယ္သြားေသာ ေငြစကၠဴရြက္မ်ား ၊ ဓာတ္မီးတုိင္ေအာက္မွ အုိဆာေနေသာ ၿပည့္တန္ဆာမ်ား၊အလင္းေရာင္ အားနည္းေသာေတာအရက္ဆုိင္ကေလးမ်ား၊စုိစြတ္ေသာ ရန္ကုန္မုိး
ေန႔ မုိးညမ်ား စသည့္ စသည္မ်ားမွ ဗန္ဂုိးရဲ႕ ဦးေခါင္းထဲသုိ႔ က်ီးငွက္မ်ား ၀င္ေရာက္သည့္ႏွယ္ ၿမန္မာ
ေမာ္ဒန္ကဗ်ာဆရာရဲ႕ အဇၩတၱထဲသုိ႔ ၀င္ေရာက္လုိ႔ လာခဲ့ပါတယ္။
     ဥပမာ.... ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ကုိ ၾကည့္ရေအာင္။ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ဟာ ေအာ္ဂလီဆန္မႈနဲ႔ အလြမ္းကုိ အခ်ဳိးက်စြာ ေရာစပ္ၿပီး ထုတ္လုပ္ခဲ့သူပါ။သူ ထုတ္လုပ္ဖန္တီးခဲ့တဲ့ ေတာအရက္ဟာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕
အသည္းကုိ ထိခုိက္ပ်က္စီးေစမွန္းသိေပမယ့္ အင္မတန္ခ်ဳိေမႊးေနေတာ့ကာ ခင္ဗ်ားတုိ႔၊ကၽြန္ေတာ္တုိ႔
မေသာက္ပဲမေနႏုိင္ခဲ့ၾကဘူး။တကယ္ေတာ့ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္တုိက္တဲ့ ေတာအရက္ဟာ ၿပင္သစ္၀ုိင္
ေကာင္းေကာင္းတစ္ခြက္ထက္ေတာ့ မညံခဲ့ပါဘူး။သူေရာကၽြန္ေတာ္တုိ႔ပါ ရီးေ၀ေ၀နဲ႔ ။ကၽြန္ေတာ္တုိ႔အားလုံးမူးေနတဲ့ အခ်ိန္မွာမွ သူက ရေသ့ရဟန္းတစ္ပါးလုိ အတည္ေပါက္ေတြထေၿပာတတ္တယ္။ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ဟာ အဲဒီလုိလူ။သူဟာ ၿမိဳ႕ၿပရဲ႕ မည္းေမွာင္တဲ့ေထာင့္က်ဥ္းေလးေတြ ထဲထိေရာက္ခဲံပါတယ္။သူဟာ စိတ္နဲ႔ၿပည္ၿမဳိ႕ကုိ အေခါက္ေပါင္းမ်ားစြာ ကူးခ်ည္သန္းခ်ီၿပဳခဲ့တယ္။ သူဟာညမန္မာၿပည္ရဲ႕ လွပတဲ့ေတာၿမဳိ႕ ကေလးေတြဆီေရာက္ခဲ့တယ္။ သူဟာပါရီကုိေရာက္ခဲ့တယ္။ ဗင္းနစ္ကုိ ေရာက္ခဲ့တယ္။ ေတာင္တန္းေတြဆီ ေ၇ာက္ခဲ့သလုိ တိမ္ေတြဆီလည္းေ၇ာက္ခဲ့တယ္။
   “ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ အတု”မ်ာ ေလာင္ကၽြမ္းေနတဲ့ ေ၀ဒနာေတြကုိ ေတြ႔ရတယ္။ဒါေပမယ့္ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္အတုဟာ အလြန္ပါးနပ္တယ္ ။သူရဲ႕ ေ၀ဒနာေတြ ၊ အလြမ္းေတြကုိ သူရဲ႕အႏုပညာနဲ႔၊မာနနဲ႔၊ဘ၀တဏွာ ဖုံးဖိၿပခဲ့တယ္။အေစာပုိင္း ေမာင္ခ်ာႏြယ္ဟာ “အထက္တန္း က်တဲ့ေရ ” ထဲမွာ

                    “ဘ၀လမ္းခရီးဟာ
                     ၀မ္းမီးနဲ႔ ၿပီးရမွာလား
                     ငွက္ဆိတ္တဲ့ သစ္စည္းတစ္စည္းမွာေတာင္
                     အဓိပၸါယ္ေတြ သိပ္သည္းခဲ့ပါတယ္ ”
လုိ႔ ေရးခဲ့တယ္ ။ ........


 “ေအာင္ခ်ိမ့္ၾကီး ကဗ်ာဆရာေတြကုိ ေသနတ္နဲ႔ပစ္ခ်လုိက္ေတာ့
  အားလုံး အုိက္တင္အမ်ဳိးမ်ဳိးနဲ႔ လဲက်သြားၾက
  ( သူပစ္လုိက္တာက ေရေသနတ္နဲ႔ ပစ္တာ )
  ခဏေနေတာ့ အားလုံးတဟားဟားရယ္ၿပီး ထလာၾက ၊
  ကဗ်ာဆရာဆုိတာ ဘယ္ေတာ့မွ မေသဘူး ”
ေမာင္ေခ်ာႏြယ္၏ “ စစ္အတြင္းက ကြဲသြားေသာ သူငယ္ခ်င္း ညီအစ္ကုိတစ္ေတြ
ၿပန္ေတြ႕တဲ့ေန႔ ” မွ )

ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ တစ္ေယာက္ဆုံးသြားၿပီ ။သူေရွ႕မွာလည္း ေဖာ္ေ၀းတုိ႔ ၊ ဘယ္သူတုိ႔ ။သူတုိ႔ဟာ ေဟာဒီေလာကၾကီးအေၾကာင္းကုိ အလ်င္အၿမန္ဖြဲ႕ဆုိ ၊ ၿပီး ... အလ်င္အၿမန္ ထြက္သြားတဲ့ တေစၧေတြလုိပါပဲ ။က်န္ရစ္သူေတြမွာေတာ့ သူတုိ႔ကဗ်ာေတြဖတ္ၿပီး ၿငီးေငြ႕ေခ်ာက္ခ်ားက်န္ရစ္ခဲ့ရတယ္။လူ႔သက္တမ္းဟာ တုိသေလာက္ ကဗ်ာဆရာေတြရဲ႕ သက္တမ္း
က ပုိလုိ႔ေတာင္ တုိေသးရဲ႕ ။ဘုိင္ရြန္က ၃၆ ႏွစ္မွာ ေသတယ္။ရွယ္လီက ၃၀၊ကိတ္စ္က ၂၆ႏွစ္၊ Stendhal ကလူဟာေႏြမနက္ခင္းမွာ ေမြးလာၿပီး ၊ေန႔လည္က်ေတာ့ ေသသြားသတဲ့ ယင္ေကာင္ေတြလုိ
ပဲတဲ့။ညဆုိတာကုိ သူ ဘယ္လုိနားလည္ပါ့မလဲ။ဒါေပမယ့္ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ မေသပါဘူး။ရွယ္လီ မေသသလုိ၊(ကိတ္)စ္ မေသသလုိ ၊ ဘုိင္ရြန္မေသသလုိ ၊ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ မေသဘူး။ခင္ဗ်ားတုိ႔ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ကုိ ၿမွဳပ္မပစ္လုိက္ၾကပါနဲ႔ ။

                                   (၂)
      “အဲသည္လုိနဲ႔ နာက်င္မႈေတြလည္း အရသာၿဖစ္ခဲ့ေပါ့ ”
      ( ေမာင္ေခ်ာႏြယ္၏ အထက္တန္းက်တဲ့ ေရ ” မွ )
ေမာ္ဒန္ကဗ်ာဆရာဟာ ေမာ္ဒန္အေတြ႔အၾကဳံ (modern experience)ကုိ နာက်င္မႈနဲ႔ ဖြဲ႕ဆုိခဲ့သူပါ။
ေမာ္ဒန္ကဗ်ာဆရာမ်ားဟာ သူတုိ႔ရဲ႔ ဒဏ္ရာေတြကုိ အလြန္လွပစြာ တင္ဆက္ၿပသႏုိင္သူေတြၿဖစ္တယ္။
၁၉၈၀ နဲ႔ ၁၉၉၀ ႏွစ္မ်ားကေန ယေန႔ထိ အားေကာင္းလာတဲ့ ၿမန္မာေမာ္ဒန္ကဗ်ာေတြကုိၾကည့္ပါ။
အမ်ားစုဟာ ေမွာင္တဲ့ကာလရဲ႕ စိတၱဇနဲ႔ လူအၿဖစ္ရဲ႕ ဒုကၡေတြကုိ စီးကုံးထားတဲ့ နာက်င္မႈ ဒုိင္ယာရီ
ေတြသာ ၿဖစ္တယ္။အသက္ရွင္ၿခင္းရဲ႕ နာက်င္မႈေတြၾကားမွာ တုိက္ခတ္လာတဲ့ေအးၿမတဲ့ ေလေၿပ
ေလညင္းေတြအေၾကာင္းလည္းပါတာေပါ့ေလ။ ဒါေပမယ့္ ၿခဳံေၿပာရရင္ ေမာ္ဒန္ကဗ်ာဆရာရဲ႕ စိတၱဇ
ဟာ မည္းေမွာင္ရႈပ္ေထြးလုိ႔ လာခဲ့တယ္။ဖင္စီခံထိ ကၽြမ္းေလာင္ခဲ့ေသာ ေဆးေပါ့လိပ္တုိမ်ား ၊ ပန္းဆုိးတန္းလမ္းေဘးမ်ာ ရွားပါးေသာ penguin modern classics မ်ားကုိ ကုိင္ထားဆဲမွာပင္ ေသး ငယ္သြားေသာ ေငြစကၠဴရြက္မ်ား ၊ ဓာတ္မီးတုိင္ေအာက္မွ အုိဆာေနေသာ ၿပည့္တန္ဆာမ်ား၊အလင္းေရာင္ အားနည္းေသာေတာအရက္ဆုိင္ကေလးမ်ား၊စုိစြတ္ေသာ ရန္ကုန္မုိး
ေန႔ မုိးညမ်ား စသည့္ စသည္မ်ားမွ ဗန္ဂုိးရဲ႕ ဦးေခါင္းထဲသုိ႔ က်ီးငွက္မ်ား ၀င္ေရာက္သည့္ႏွယ္ ၿမန္မာ
ေမာ္ဒန္ကဗ်ာဆရာရဲ႕ အဇၩတၱထဲသုိ႔ ၀င္ေရာက္လုိ႔ လာခဲ့ပါတယ္။
     ဥပမာ.... ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ကုိ ၾကည့္ရေအာင္။ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ဟာ ေအာ္ဂလီဆန္မႈနဲ႔ အလြမ္းကုိ အခ်ဳိးက်စြာ ေရာစပ္ၿပီး ထုတ္လုပ္ခဲ့သူပါ။သူ ထုတ္လုပ္ဖန္တီးခဲ့တဲ့ ေတာအရက္ဟာ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ရဲ႕
အသည္းကုိ ထိခုိက္ပ်က္စီးေစမွန္းသိေပမယ့္ အင္မတန္ခ်ဳိေမႊးေနေတာ့ကာ ခင္ဗ်ားတုိ႔၊ကၽြန္ေတာ္တုိ႔
မေသာက္ပဲမေနႏုိင္ခဲ့ၾကဘူး။တကယ္ေတာ့ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္တုိက္တဲ့ ေတာအရက္ဟာ ၿပင္သစ္၀ုိင္
ေကာင္းေကာင္းတစ္ခြက္ထက္ေတာ့ မညံခဲ့ပါဘူး။သူေရာကၽြန္ေတာ္တုိ႔ပါ ရီးေ၀ေ၀နဲ႔ ။ကၽြန္ေတာ္တုိ႔အားလုံးမူးေနတဲ့ အခ်ိန္မွာမွ သူက ရေသ့ရဟန္းတစ္ပါးလုိ အတည္ေပါက္ေတြထေၿပာတတ္တယ္။ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ဟာ အဲဒီလုိလူ။သူဟာ ၿမိဳ႕ၿပရဲ႕ မည္းေမွာင္တဲ့ေထာင့္က်ဥ္းေလးေတြ ထဲထိေရာက္ခဲံပါတယ္။သူဟာ စိတ္နဲ႔ၿပည္ၿမဳိ႕ကုိ အေခါက္ေပါင္းမ်ားစြာ ကူးခ်ည္သန္းခ်ီၿပဳခဲ့တယ္။ သူဟာညမန္မာၿပည္ရဲ႕ လွပတဲ့ေတာၿမဳိ႕ ကေလးေတြဆီေရာက္ခဲ့တယ္။ သူဟာပါရီကုိေရာက္ခဲ့တယ္။ ဗင္းနစ္ကုိ ေရာက္ခဲ့တယ္။ ေတာင္တန္းေတြဆီ ေ၇ာက္ခဲ့သလုိ တိမ္ေတြဆီလည္းေ၇ာက္ခဲ့တယ္။
   “ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ အတု”မ်ာ ေလာင္ကၽြမ္းေနတဲ့ ေ၀ဒနာေတြကုိ ေတြ႔ရတယ္။ဒါေပမယ့္ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္အတုဟာ အလြန္ပါးနပ္တယ္ ။သူရဲ႕ ေ၀ဒနာေတြ ၊ အလြမ္းေတြကုိ သူရဲ႕အႏုပညာနဲ႔၊မာနနဲ႔၊ဘ၀တဏွာ ဖုံးဖိၿပခဲ့တယ္။အေစာပုိင္း ေမာင္ခ်ာႏြယ္ဟာ “အထက္တန္း က်တဲ့ေရ ” ထဲမွာ

                    “ဘ၀လမ္းခရီးဟာ
                     ၀မ္းမီးနဲ႔ ၿပီးရမွာလား
                     ငွက္ဆိတ္တဲ့ သစ္စည္းတစ္စည္းမွာေတာင္
                     အဓိပၸါယ္ေတြ သိပ္သည္းခဲ့ပါတယ္ ”
လုိ႔ ေရးခဲ့တယ္ ။
အဲဒီမွာ သတိၿပဳရမ်ာက သူ႔ရဲ႕ေလးနက္မႈ။ေသးဖြဲသိမ္ႏုတ္တဲ့ အရာရာတုိင္းမွာေတာင္ ေလးနက္မႈေတြ၊အဓိပၸါယ္ေတြ သိပ္သည္းေနတယ္လုိ႔ သူသိၿမင္ခဲ့တယ္။ၿပီးေတာ့ ရွာေဖြခဲ့တယ္။
အဲဒါဟာေမာင္ေခ်ာႏြယ္အစစ္ပါ။တကယ္ေတာ့သူဟာ အဲဒီလုိၿပင္းထန္တဲ့သူ။ေလးနက္တဲ့သူ။ေမာင္ေခ်ာႏြယ္အစစ္ဟာ Midasလုိ အရာရာကုိ ထိကုိင္လုိက္တုိင္း ေ၀ဒနာေတြ၊ၿပင္းထန္မႈေတြအၿဖစ္ ေၿပာင္းလဲကုန္လုိ႔ ၀မ္းနည္းဖြယ္အၿဖစ္နဲ႔ ၾကဳံခဲ့ရတယ္။သူ႔အတြက္(ခင္ဗ်ားတုိ႔ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔အတြက္)ေၿဖဆည္ရာဟာ အရက္ပဲ။ဒါေပမယ့္ သူ႕ုိ အထင္မေသးမိဖုိ႔ကေတာ့ အရက္ဆုိင္ထဲက ထြက္လာတဲ့ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ဟာ အင္မတန္ကုိယ္ေရာင္ကုိယ္၀ါ ေတာက္ပတဲ့ နတ္သားတစ္ပါး ၿဖစ္သြားတယ္။ၿပီးရင္ေတာ့ သူဟာ သူရဲ႕ အေတာင္ပံၾကီးေတြကုိ တၿဖတ္ၿဖတ္ခတ္ရင္း နက္ေမွာင္တဲ ေကာင္းကင္ဆီကုိ ပ့်သန္းသြားေပလိမ့္မယ္။
           ေႏွာင္းပုိင္း ေမာင္ေခ်ာႏါယ္(ငွက္ဆိပ္တဲ့သစ္စည္း”ကဗ်ာစာအုပ္)ကုိၾကည္ရင္ေတာ့ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ရဲ႕
ၿပင္းထန္မႈဟာ တခ်ဳိ႕ေနရာေတြမွာ ေလးနက္တဲ့ သည္းခံမႈ၊ၿငိမ္းခ်မ္းတဲ့ ေပ်ာ္ရႊင္မႈအသြင္ကုိ ေၿပာင္းသြားခဲ့ၿပီဆုိတာ တစ္စြန္းတစ္စရိပ္မိႏုိင္တယ္။ ဒါေပမယ့္သူရဲ႕ေလဟာ လုံးလုံးေၿပာင္းမသြားေသးေပဘူး။
သူရဲ႕ၿပင္းထန္တဲ့ ဘ၀တဏွာကုိေတာ့ သူ မစြန္႔လႊတ္ႏုိင္ၿပန္ဘူး။ ေလာကၾကီးကုိ သူ ခ်စ္ခဲ့တာဟာ ဗသွ်ဴိးလုိ လြယ္ကူလုိ႔၊သစ္ေတာနဲ႔ ေတာင္တန္းေတြ ၀တ္ဆင္အိမ္ရာၿပဳလုိ႔  ေသၿခင္းတရားဆုိတာ ေသာက္ေဖာ္စားဖက္ပါပဲ ” တဲ့ ။“ငါ ေနေကာင္းသြားၿပီ ပန္းကေလးေရ ” ၊ “ေပါ့ပါးေသာလက္ေခ်ာင္းမ်ားနဲ႔ ေရႊတံခါးၾကီး ဖြင့္ၾကမယ္ကြယ္ ” တုိ႔မွာ သူရဲ႕ ၿငိမ္းခ်မ္းမႈ ၊ ေပ်ာ္ရႊင္မႈကုိ ၿမင္ရတယ္ ။ ေနမေကာင္းၿဖစ္ေနတဲ့ အခ်ိန္မုိလုိ႔ သူရဲ႕လြမ္းဆြတ္ၿခင္းဟာ ထင္ရွားလာတယ္။လူေတြ ၊ ေနရာေတြ၊အခ်ိန္ေတြကုိ သူလြမ္းေနတယ္။ ဗ်ဳိင္းအၿဖဴေတြ ၀ုိင္းရံထားတဲ့ ေတာသုႆန္ေလးရယ္၊ ဂ်ာမန္ေတာရပ္ပုိင္းနဲ႔တူတဲ့ ဆတ္သြားဘူတာရုံေလးရယ္။သစ္လုံးထြားထြားၾကီးၾကီးေတြရယ္၊ေတာပန္း၀ါ၀ါေတြရယ္၊ ေသာ္ကဘုရားၾကီးရယ္၊သူခ်စ္တဲ့ ညီငယ္၊ညီမငယ္၊မိတ္ေဆြသူငယ္ခ်င္းေတြရယ္ …….. ။ ယုတ္စြအဆုံး ေခြးကေလး “ဂ်ဴံးနီ”ကုိေတာင္ သူလြမ္းေနရဲ႕ ။ဒါေပမယ့္ အရင္က သူဒူးတင္ေပါင္တင္ေနလာခဲ့တဲ့ ေလာကဓံ
ကုိေတာ့ နည္းနည္းေတာင္ပန္းတုိးလွ်ဳိးတဲ့ အသံေတြပါလာတယ္။
           “အမွားမက်ဴးဘဲ ရႈံးနိမ့္ရသူ ငါ့မွာ
            ငွက္ဆိပ္တဲ့ သစ္စည္းေလးၿဖစ္လုိ႔
             မြမြကုိေက်လုိ႔ ငါဟာ ငွက္ဆိတ္ခံရရွာသူ သစ္စည္းကေလးပါ ”
      အၾကီးအက်ယ္ ထုေထာင္းရုိက္ပုတ္တာမ်ဳိး မဟုတ္ဘဲ ႏႈတ္သီးခၽြန္နဲ႔ သူ႕ဦးေခါင္းကုိ အၿမဲမၿပတ္ ထုိးဆိတ္ကလိေနတဲ့ ေလာကဓံကုိ သူဖြဲ႕ဆုိခဲ့ၿခင္းပါ။ ထူဆန္းတာက အရင္တုန္းက သူၿမင္ဖူးခဲ့တဲ့ ငွက္ဆိတ္ခံရတဲ့သစ္စည္းကေလးဟာ ေနာက္ဆုံးမွာ သူကုိယ္တုိင္ ၿဖစ္သြားၿခင္းပါပဲ ။
      “ေၾကကြဲမႈအေရာင္ ” မွာေတာ့ ေအာက္ပါအတုိင္း ေရးဖြဲ႕ခဲ့တယ္။ အလြန္ထိခုိက္ေစတဲ့ စာသားေတြပါ။
                      “ ငါတုိ႔ေတြဟာ
                        ၿပဇာတ္ထဲက ဆက္တင္လုိ အိမ္မွာ
                        ေနခဲ့ၾကရ
                         ငါတုိ႔ေတြဟာ
                         ၿပဇာတ္ထဲက ဇာတ္၀င္ခန္းထမင္းေတြကုိ
                         စားၾကရ ”
    ေမာင္ေခ်ာႏြယ္က သိၿမင္ခဲ့တယ္။ အဆုံးမ်ာေတာ့ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ဟာ လူနာခုတင္ေပၚမွာ ဘ၀ကုိ သိၿမင္ခဲ့ေပါ့။
                                                 (၃)
  “ The mere sight of  people and things had such an effect on me I throught I was going to faint and I felt very ill ”
Vincent Van Gough
ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ဟာ လူေတြကုိ ၿမဳိ႕ေတြကုိ ၊ ေလာကၾကီးကုိ၊ဘ၀ကုိ အငမ္းမရ ဖတ္ရႈခံစားခဲ့သူပါ။ သူဟာ ဘယ္၀ါဒမွ မစြန္းထင္းတဲ့၊ၿပီး … ဘာနဲ႔မွလည္း မလြတ္ကင္းတဲ့ လူသား၀ါဒီ ကဗ်ာဆရာၿဖစ္တယ္။ အဲဒီေတာ့ လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ ဘ၀မွာ ေတြ႕ရတတ္တဲ့ ဒုကၡေတြ ၿငိမ္းခ်မ္းတဲ့ အခုိက္အတန္႔ေတြကုိ သူ႕ကဗ်ာေရစီးမွာ ေတြ႕ၿမင္ေနရတယ္။အဲဒီကဗ်ာ  စမ္းေခ်ာင္းကေလးကေန ထြက္ေပၚလာတဲ့ လူအၿဖစ္ရဲ႕ နာက်င္မႈ ဂီတသံကုိလည္း ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ဆြတ္ပ်ံၾကည္ႏူးဖြယ္ ၾကားေနရပါတယ္။
                          (၄)
“ အားလုံးမ်က္ႏွာဖုံးေတြ စြပ္လုိက္ၾကရဲ႕ ၊ အားလုံး တေစၧေတြ ၊ သူရဲေတြ
    ဘီလူးေတြ ၊ ဖုတ္ၿပိတၱာေတြ ၊ မွင္စာေတြ ၿဖစ္သြားၾကရဲ႕ ”
ေမာင္ေခ်ာႏြယ္၏ “စစ္အတြင္းက ကြဲသြားတဲ့ သူငယ္ခ်င္း ညီအစ္ကုိေတြ ၿပန္ေတြ႕တဲ့ေန႔ ” မွ .....

ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ တေစၧကဖီးမွာ ထုိင္ေနပါတယ္။ဘုိင္ရြန္တုိ႔ ရွယ္လီတုိ႔ ၊ကိ(တ္)စ္တုိ႔က ထုိင္ေနတာ ၾကာလွေပါ့ ။ ေရွးက်တဲ့ အ၀တ္အစားေတြနဲ႔။ဟုိး ေခ်ာင္က်က် စားပြဲတစ္ခုမွာက ဗန္ဂုိး ။ သူကနားရြက္တစ္ဖက္ မရွိဘူး ။မ်က္လုံးေတြက ရူးေနတဲ့ မ်က္လုံးေတြ ။အလြန္ၿပင္းထန္တဲ့ မ်က္လုံးေတြ။
စားပြဲတစ္လုံးမွာ ၿမဳိ႕မၿငိမ္း၊ေခါင္းမွာ ဒဏ္ရာၾကီးနဲ႔ ။ ေနာက္ တစ္ေနရာမွာက ေပၚဦးသက္ ၊ စီးကရက္မီးခုိးေတြၾကားထဲမွာ။ေနာက္ဆုံးေရာက္လာတာက ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ပါ။သူဟာ လြတ္ေနတဲ့
စားပြဲတစ္ခုမွာ ခပ္ေအးေအးေလးထုိင္လုိ႔။ရွပ္အကၤ် ီ အၿဖဴခပ္ႏြမ္းႏြမ္းကေလးရယ္၊ေနစားေနတဲ့ ပုဆုိးေလးရယ္နဲ႔ေပါ့။ႏြားေဆးေပါ့လိပ္ေလးလည္းဖြာလုိ႔ .ၿပီးမွ လြယ္အိတ္ထဲက ပုလင္းေလးတစ္လုံး ထုတ္လုိက္တယ္ ။သူၾကဳိက္တဲ့ေတာအရက္ပုလင္းေလးေပါ့ ။
                     “ေသၿခင္းတရားဆုိတာ
                       ေစာေစာက လပ္စကီးလူစီယာႏုိရယ္
                      ဘီယာဘူးေတြနဲ႔ ပစ္ေပါက္လုိက္ေတာ့
                      ဖန္ေတြ မွန္ေတြ က်ကြဲသြားၾကတယ္ မဟုတ္လား

                      ေသၿခင္းတရားဆုိတာ
                      ရဲေဘာ္တုိ႔ ရဲရဲမွတ္ထားၾက
                      စားပြဲေပၚက ဖန္ခြက္တစ္လုံး
                      သမံတလင္းေပၚ က်ကြဲသေလာက္ပဲ ရွိတယ္

                      ေသၿခင္းတရားဆုိတာ
                      ေလယာဥ္ပ်ံတစ္စီးကေန
                      ေလယာဥ္ပ်ံတစ္စီး
                      ေၿပာင္းစီးသေလာက္ပါကြာ ”

ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ဟာ ေသၿခင္းတရားကုိလည္း အဲဒီလုိ မေမ့မေလ်ာ့ဖြဲ ဆုိခဲ့တဲ့သူပါ။ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ ထြက္သြားၿပီ ။တေစၧကေဖးမွာ သြားထုိင္ေနေလရဲ႕။တၿခားေမာ္ဒန္ကဗ်ာဆရာေတြ ၀င္လာၾကတယ္ ။ထြက္သြားတယ္။၀င္လာၾကတယ္။ေမာ္ဒန္ကဗ်ာလမ္းခရီးဟာ ဒီထက္တုိးတက္လာခဲ့ရင္ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ဟာ ေမာ္ဒန္ကဗ်ာလမ္းခရီးရဲ႕အစမွာ မားမားမတ္မတ္ ရပ္ေနတဲ့ေၾကးရုပ္ၾကီးအၿဖစ္ က်န္ခဲ့မွာပါ။သူဟာ ေမာ္ဒန္မဟုတ္ဘူးလုိ႔ ခင္ဗ်ားတုိ႔ ၿငင္းေကာင္းၿငင္းလိမ့္မယ္ ။ဒါေပမယ့္ ၿပင္သစ္ကဗ်ာမွာ Baudalaire ဟာေမာ္ဒန္ၿဖစ္သလုိ ၿမန္မာကဗ်ာမွာ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္ဟာ ေမာ္ဒန္ၿဖစ္ေၾကာင္း ခင္ဗ်ားတုိ႔ ၿငင္းမရဘူး ဆုိတာ အလြန္ေသ
ခ်ာပါတယ္ ။

                                       စတုိင္သစ္ မဂၢဇင္း ၊ ေမလ ၊ ၂၀၀၄
                                              ေအာင္ခင္ၿမင့္

No comments:

Post a Comment