“ Men are so necessarily mad, that not to be
mad would amount to another form of madness.”
ဗန္ဂိုး (Van Gogh) ဟာ အရူးပဲ။ အားေတာက္ (Artaud) လည္းအရူးပဲ။ ရွူးမန္း (Schumann)ေရာ ဘာထူးလဲ။ ဒါေပမယ့္ သူတို့ဟာ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ခ်စ္ခင္ေလးစားရတဲ့ အရူးေတြ ျဖစ္တယ္။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆို ေတာ့ သူတို႔ရဲ႕ ရူးသြပ္ျခင္းဟာ အနုပညာရဲ႕ ၾကီးက်ယ္ျမင့္ျမတ္မႈ ျဖစ္လာခဲ့လို႔ပဲ။ သူတို့ရဲ့ ရူးသြပ္မႈဟာ သူတို႔ရဲ႕ သူတို႔ရဲ႕ ေလးနက္မႈ ျဖစ္လာခဲ့တယ္။ သူတို႔ရဲ႕ စိတၲဇကို ခ်ဥ္းကပ္ရတာ အင္မတန္ ေၾကာက္စရာ ေကာင္းတယ္။ သူတို႔ဟာ အလြန္ျပင္းထန္တဲ့သူေတြ ျဖစ္တယ္။ အဲဒီလို ျပင္းထန္မႈေၾကာင့္ပဲ သူတို႔ရူးသြပ္ သြားခဲ့ၾကတယ္။ အနုပညာဟာ တစ္ခါတစ္ရံ အဲဒီလိုပဲ ။
စိုင္းဝင္းျမင့္ဟာ ရူးသြပ္ျခင္းကို ေရြးခ်ယ္ခဲ့သူ ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ သူဟာ ကဗ်ာဆရာ ျဖစ္လာ ခဲ့တယ္။ သူဟာ “ သူစိမ္း” ဆိုတဲ့ သူ့ရဲ႕ပထမကဗ်ာစာအုပ္မွာကတည္းက တစ္စံုတစ္ရာ ေျပာဖို႔ ၾကဳိးစားေန သူ ျဖစ္တယ္။ အဲဒီေနာက္ ဒုတိယ ကဗ်ာစာအုပ္ ထြက္လာျပန္တယ္။ အဲဒီကဗ်ာေတြမွာ သူ့ဇာတ္လိုက္ (စိုင္းဝင္းျမင့္)ရဲ႕ ထိတ္လန္႔စိုးရိမ္မႈ၊ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ေပ်ာက္ဆံုးေနပံု၊ ကိုယ္ကိုယ္တိုင္နဲ႔ ကင္းကြာေနပံု၊ ေသ ဆံုးေနတဲ့ ခံစားခ်က္ေတြ၊ အသက္ရွင္ျခင္းရဲ႕ နာက်င္မႈေတြနဲ႔ ကယ္တင္လို႔ မရနိုင္တဲ့ လူ့အျဖစ္...စတာေတြ ကို ျမင္ရတယ္။ ျပီးေတာ့...အလြမ္း၊ ကံမေကာင္းျခင္း၊ အခ်စ္ကင္းမဲ့မႈ၊ ဆင္းရဲနြမ္းပါးျခင္း၊ မ်က္ရည္ေတြ၊ စိတ္ေလလြင့္ ရႈပ္ေထြးျခင္းေတြ...စတာေတြ စတာေတြ။ ကြ်န္ေတာ္ မၾကဳိက္တဲ့ကဗ်ာေတြပါေပမယ့္ ကဗ်ာ အမ်ားစုဟာ ခငဗ်ားတို႔ ၊ ကြ်န္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ၾကိဳက္ျခင္း၊ မၾကိဳက္ျခင္းကို လ်စ္လူ်ရႈထားတဲ့ ကဗ်ာဆရာရဲ႕ မေျပာမျဖစ္တဲ့ ေဝဒနာေတြ ျဖစ္တယ္။ စိုင္းဝင္းျမင့္ဟာ ျပႆနာရိွတဲ့အတြက္ ေျပာစရာရိွေနတယ္။ ခင္ဗ်ား တို႔၊ ကြ်န္ေတာ္တို႔ နားမေထာင္လည္း ေျပာေနမယ့္ သူျဖစ္တယ္။ အဲဒါဟာ ဒုတိယကဗ်ာစာအုပ္မွာ သိသာ သြားျပီ။ စာအုပ္အမည္က “ တစ္ေယာက္တည္းစကား”။ ေသခ်ာသြားျပီ။ သူ့ရဲ႕ေလးနက္မႈကို ကြ်န္ေတာ္တို့ လ်စ္လ်ဴရႈလို႔ မရေတာ့ဘူး။ ဒါေပမယ့္ ဒီထက္ေသခ်ာတာကေတာ့ ျမန္မာေမာ္ဒန္ကဗ်ာမွာ ကြ်န္ေတာ္တို့ သူ့ကို ဥေပကၡၡာျပဴလို႔ မရေတာ့ဘူး။
နံပါတ္စဥ္ တပ္ထားတဲ့ သူစိမ္းကဗ်ာေတြရဲ႕ အေရးပါတဲ့ theme တစ္ခုက “ ကင္းကြာျခင္း ခံစားမႈ” (sense of alienation) ၿဖစ္တယ္။ ကဗ်ာေတြကို confessional toneနဲ႔ ဖန္တီးထားတယ္။ “ သူစိမ္း-၁၃ ”မွာ သူဆိုတဲ့ တတိယနာမ္စားကို ေတြ႕ရတယ္။ က်န္တဲ့သူစိမ္းကဗ်ာေတြမွာေတာ့ ငါ (ပထမ နာမ္စာ ျဖစ္ သြားျပန္တယ္။ စိုင္းဝင္းျမင့္ရဲ႕ ဇာတ္လိုက္ဟာ မိသားစုကို ေက်ာခိုင္းခဲ့တယ္။ အဲဒီလို အိမ္နဲ႔ေဝးျပီးေနာက္ သူ့ကိုယ္သူနဲ႔လည္း တစ္စစ ကင္းကြာလာခဲ့တယ္။ သူဟာ အသက္ရွင္ရက္နဲ႔ ေသဆံုးခဲ့တယ္။ စိတ္နဲ႔ ကိုယ္နဲ႔ မကပ္။ သူ႔ကိုယ္သူ မမွတ္မိ။ ကြ်န္ေတာ္တို႔အဖို႔ေတာ့ သူဟာ စိတ္မတည္ျငိမ္တဲ့၊ သူ႔ကိုယ္သူနဲ႔ ကင္းကြာေနတဲ့၊ အနုပညာကို စဲြလန္းလြန္းတဲ့၊ အသက္ရွင္ျခင္းကို ျငီးေငြ႔ေနတဲ့ လူတစ္ေယာက္ ျဖစ္တယ္။ သူ႔ၿပႆနာရဲ႕အစကို “ သူစိမ္း - ၅ ” မွာ ေတြ႔ရတယ္။
“ ငါ့ရဲ႕ လူ့ အျဖစ္ကို
အမႈဖြင့္လိုက္တာ ဘယ္သူလဲ
မျပီးနိုင္ မစီးနိုင္ ျငီးစီစီရွည္လ်ား ”
အဲဒီအမႈအတြက္လိုက္တဲ့ ေရွ႕ေနကို ေနာက္ကဗ်ာတစ္ပုဒ္ထဲမွာ အခုလို ေတြ႔ရတယ္။
“ အမႈသြား အမႈလာ မေကာင္းဘူး။
ငွားမိတဲ့ ေရွ႕ေနက ထစ္အ ရွည္လ်ား ”
ဒီေနရာမွာ စိုင္းဝင္းျမင့္ရဲ႕ ေလသံက kafkaဆန္ေနတယ္ (kafkaesque ျဖစ္တယ္)။ သူဟာ သူ မက်ဴးလြန္ခဲ့တဲ့ အမႈအတြက္ တရားခံျဖစ္ေနရေပါ့။
စိုင္းဝင္းျမင့္ ဟာ ေမာင္ေခ်ာႏြယ္နဲ႔ မတူျပန္ဘူး။ စိုင္းဝင္းျမင့္ရဲ႕ ဇာတ္ေကာင္က အရက္မေသာက္ဘူး။ ေဆးလိပ္မေသာက္ဘူး။ အဲဒါေၾကာင့္ သူ့ဇာတ္ေကာင္ကို ကြ်န္ေတာ္တို့ ပိုစိုးရိမ္ခဲ့ရတယ္။ သူဟာ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္တစ္ဆိုင္ျပီးတစ္ဆ
“ ေရွ႕မွာ
ဝရန္တာ
ဝရန္တာေရွ႕မွာ
ဓါတ္ၾကဳိး
ငါ့စိတ္ေတြ အစိုးမရခ်င္ဘူး ”
အဲဒီလိုsuicidal tendency မ်ဳိးကို ကြ်န္ေတာ္တို႔ ထိတ္လန္႔စြာ ေတြ႕ရိွရပါတယ္။
ေဆးလိပ္၊ အရက္ မေသာက္ေပမယ့္ စိုင္းဝင္းျမင့္ရဲ႕ ဇာတ္လိုက္ဟာ ဖဲသမားတစ္ေယာက္ ျဖစ္ တယ္။ ဖဲခ်ပ္ေတြဟာ သူ့အဖို႔ ကံၾကမၼာျဖစ္တယ္။ သူပြတ္တဲ့ ဖဲခ်ပ္ေတြကို ကြ်န္ေတာ္တို႔ ေနာက္ကေန ျမင္ ရတဲ့အခါတိုင္း သူ့ရဲ႕အဆင္မေျပတဲ့ ကံတရားကို ေတြ႔ၿမင္ရတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူဟာ ေလာင္းကစားေသြး ပါတဲ့သူ ျဖစ္တယ္။ ဘယ္ေလာက္ပဲ ကံမလိုက္ေပမယ့္ သူဟာ ဖဲထုပ္ထဲက ေနာက္ဖဲတစ္ခ်ပ္ကို ထပ္ျပီး ၾကည့္ခ်င္သူသာ ျဖစ္တယ္။ သူနွင့္ အားခ်င္းမမွ်တဲ့ ကံၾကမၼာကို အျမဲတမ္း ေလာင္းေၾကးထပ္ ယွဥ္ျပဳိင္ေန ျပန္တယ္။
စိုင္းဝင္းျမင့္ရဲ႕ ဇာတ္လိုက္ဟာ ရန္ကုန္မွာ က်င္လည္ခဲ့တယ္။ သူဟာ ရန္ကုန္ကို သင္ယူခဲ့တယ္။ ရန္ကုန္ဟာ အနုပညာသမားတစ္ေယာက္အတြက္ ျပဌာန္းစာအုပ္တစ္အုပ္ ျဖစ္တယ္။ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ ေတြ၊ နီယြန္ဆိုင္းဘုတ္ေတြ၊ တိုးေဝွ႔ေနတဲ့ လူေတြ၊ ဆူညံေနတဲ့ ေမာ္ေတာ္ကားေတြ၊ ရွည္လ်ားတဲ့ မိုးေန႔ မိုး ညေတြ၊ ဓါတ္မီးတိုင္ေအာက္က မိန္းမပ်က္ေတြ...စတာေတြနဲ႔ ရန္ကုန္ဟာ သင္ယူလို့မဆံုး။ ရန္ကုန္ဟာ ပါရီလို မလွဘူး။ ရြက္ၾကမ္းေရက်ဳိမွ်သာ ျဖစ္တယ္။ ဒါေပမယ့္လည္း ေခတ္ရဲ့ အသိပညာနဲ့၊ ဖက္ရွင္နဲ့၊ အထက္တန္းက်မႈနဲ႔ ၊ ပါးနပ္မႈမာယာနဲ့ ျပင္ဆင္ထားတဲ့ ရြက္ၾကမ္းေရက်ဳိမ်ဳိး။ ကြ်န္ေတာ္တို႔ မၾကိုက္ေပ မယ့္ ေရွာင္လဲြလို႔မလြတ္နိုင္တဲ့ ရြက္ၾကမ္းေရက်ဳိမ်ဳိး ။ ရန္ကုန္ဟာ အနုပညာရွင္ေတြကို ေမြးဖြားေပးတယ္။ ရန္ကုန္ဟာ အနုပညာရွင္ေတြကို ေသဆံုးေစတယ္။ ရန္ကုန္ဟာ သူ့ေမွာ္နဲ႔ သူ့ပဥၥလက္နဲ႔ လွပေနတဲ့ ျမဳိ႕ ၾကီးတစ္ျမဳိ႕ ျဖစ္တယ္။ စိုင္းဝင္းျမင့္ဟာ ရန္ကုန္ကို ဖဲြ႔ဆိုခဲ့တယ္။
“ တစ္တဲြတည္းေန ဝဋ္ဒုကၡမ်ား
အခန္းတံခါးနဲ႔ ေလွကား
အျမဲတမ္း ေသာ့ခတ္ထားတယ္ ။
နံရံမွာ တစ္ေရာင္ထဲ စိတ္ေလစိတ္လြင့္
လမ္းက အသံမႈန္ အသံစလြင့္
တစ္ေယာက္ေယာက္ကို အသင့္ျပင္ထားတဲ့
တဲြေလာင္းက် လူေခၚေခါင္းေလာင္းျကိုးမ်ား
မ်က္နွာခ်င္းဆိုင္ အခန္းတဲြမ်ားမွာလည္း
ကိုယ့္အေတြးအေခၚလို လမ္းမေမွ်ာ္မ်ား
အေခါင္းထဲ အေလာင္းမရိွသလို
အျမဲတမ္း အဝတ္အထည္မ်ား ”
(ျမဳိ႕တြင္းေျပာ အေဝးေျပာ)
အဲဒီကဗ်ာကု္ ၾကည့္ရင္ ျမဳိ႕ၿပရဲ့ မလံုျခံဳမႈ (sense of insecurity) ၊ ျခိမ္းေျခာက္ခံေနရမႈ (sense of threat) ၊ အထီးက်န္ေနတဲ့ ျမဳိ႕ၿပလူသားမ်ား (lonely crowd) ၊ ျမဳိ႕ၿပ လူလတ္တန္းစာဘဝရဲ႕ ျငီးေငြ႕ ဖြယ္ေကာင္းမႈ၊ ဘဝရဲ႕ အနွစ္သာရ ကင္းမဲ့မႈ စတာေတြကို ေတြ႕ ရတယ္။
တစ္ခါတေလလည္း လူအုပ္ထဲမွာ လမ္းေလွ်ာက္ရင္း ကိုယ့္ကိုယ္ကို ေပ်ာ္ေအာင္လုပ္ေနရတဲ့ ကဗ်ာဆရာကို အခုလို ေတြ႕ရျပန္တယ္ ။
“ ကိုယ့္ကိုယ္ကို ေပ်ာ္ရႊင္ေအာင္ထား
လူအုပ္ထဲ ျဖတ္ေလွ်ာက္
တစ္ေယာက္တည္းမေနနဲ႔
စိတ္ကို မနည္းထိန္းထား''
(တစ္ေယာက္တည္းစကာ
တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ ကဗ်ာဆရာရဲ႕ ေလသံဟာ ေအးစက္လာခဲ့တယ္။ သူ့ရဲ႕ အေစာပိုင္း စိုးရိမ္ထိတ္ လန္႔မႈ (anxiety) ဟာ ေနာက္ပိုင္းမွာ စိတ္ဓါတ္က်မႈ (depression) အျဖစ္ ကူးေျပာင္းလာခဲ့တယ္။ သူဟာ ခံစားခ်က္ ကင္းမဲ့လာခဲ့တယ္။ ပိုျပီး မေပ်ာ္မရႊင္ ျဖစ္လာခဲ့တယ္။
''တစ္ျမဳိ႕လံုး ကြ်န္ေတာ္ လွည့္ပတ္ၾကည့္ျပီးျပီ
တစ္ခု တစ္ေကာင္ တစ္ေယာက္
ကြ်န္ေတာ့လို ေျခာက္ေသြ႕ေနတာ မေတြ႕ဘူး''
(ကြ်န္ေတာ့နာမည္ကိုခ်ေရးမိတယ္..
သူဟာ မၾကာခဏ ထင္ေယာင္ထင္မွား ျဖစ္လာတယ္။ စိတ္ေတြ ပိုမိုပံ့်လြင့္လာခဲ့တယ္။
“ ေနေရာင္ျခည္ဟာ
သစ္ရြက္ေတြၾကားက ေလွ်ာက်ေနတယ္
ငါ့စိတ္ေတြ တအားပံ့်လြင့္တာပဲ ”
(တျခားေသာ-၃)
''အခန္းအျပင္ဘက္မွာ
ေျခသံတရွပ္ရွပ္ မၾကားရဘူးလား
စားပဲြေပၚ တင္ထားတဲ့ပန္းအိုး
က်မကဲြဘူးလား
နံရံမွာ
ၾကမ္းခင္းမွာ
အရိပ္ဟာ မေခ်ာက္ခ်ားဘူးလား ”
(တျခားေသာ-၃)
သူဟာ ေသျခင္းတရားကိုေတာင္ ထိကိုင္မိလာတယ္။
“ အခု
နွင္းေတြ အရမ္းက်ေနတယ္
အေဝးေျပးကားေတြ ရပ္ထားရတယ္
မျမင္ရျခင္း ၾကိဳးတစ္စ
ငါလွမ္းဆဲြလိုက္တယ္ ”
(တျခားေသာ-၃)
ဒါ့အျပင္ ကဗ်ာဆရာဟာ မျမဲျခင္းကို သိျမင္လာခဲ့တယ္။
“ ငါ ထိမိစမ္းမိသမွ်ဟာ စီးဆင္းေနေတာ့
ငါ ဘယ္လိုမွ ေပါ့ဆလို႔မရဘူး
ဘယ္အရာဟာ ၾကာၾကာခံမလဲ
ငါ ျပဳလုပ္မယ္ ”
စိုင္းဝင္းျမင့္ရဲ႕ ဇာတ္ေကာင္ဟာ ေမာ္ဒန္လူသား ျဖစ္တယ္။ သူ့ဇာတ္ေကာင္ရဲ႕ အဇၩတၲဟာ ေမာ္ဒန္လူသားရဲ႕ အဇၩတၲ ျဖစ္တယ္။ သူဟာ သိစိတ္နယ္ပယ္ရဲ႕ အဆံုးနားထိ ေလွ်ာက္သြားခဲ့တယ္။ အဲဒီ ေနရာကေန ရူးသြပ္ျခင္း(insanity) ၊ သတ္ေသျခင္း (suicide) ၊ မသိနိုင္ေသာအရာ (the unknown) စတာေတြကို လွမ္းကိုင္ၾကည့္ဖို႔ ၾကိဳးစားၾကည့္ခဲ့တယ္။ ျပီးေတာ့ သူဟာ တစ္ေယာက္တည္း စကားေတြ ေျပာေနခဲ့တယ္။ သူ့ရဲ႕ တစ္ေယာက္တည္းစကားကို ခင္ဗ်ားတို႔ ၊ ကြ်န္ေတာ္တို႔ မၾကားေအာင္ နားပိတ္ထား လို႔ မရဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ သူက ခင္ဗ်ားတို႔ ၊ ကြ်န္ေတာ္တို႔ရဲ႕ စိတ္ထဲကေန ေျပာေနတာကိုး ။
မိုးဂ်ာနယ္
အမွတ္(၂)၊ ၂ဝဝ၄
ေအာင္ခင္ျမင့္
ေခတ္ျပဳိင္ျမန္မာကဗ်ာကို ခ်ဥ္းကပ္ျခင္း မွ
No comments:
Post a Comment